Forat Negre de Bóixols

Cova de 104 metres de recorregut a la serra de Carreu (Coll de Nargó).

Un gran pòrtic de 17'60x21 metres dóna pas a una galeria ascendent, que en primera instància cal fer una petita grimpada, al final del pendent on es troba el punt més elevat de la cavitat +27 metres, trobem a l'esquerra un pas més estret que ens situa en una galeria descendent que acaba en un ressalt flanquejable per la dreta, que ens situa en una sala on hi ha un curt conducte ascendent. A la part est de la sala on hi trobem una columna, el sostre baixa i accedim a una petita sala lateral molt concrecionada, quasi al sostre d'aquesta trobem un estret conducte ascendent que ens permet avançar uns 5 metres més.
  • Municipi: Coll de Nargó
  • Comarca: Alt Urgell
  • Unitat: Boumort, el

A la carretera d'Isona a Coll de Nargó un cop passat Bóixols i el quilòmetre 19, trobem a la dreta de la carretera el mas de la Xosa, 80 metres més endavant a la banda esquerra surt una pista, al cap d'un centenar de metres un camí a l'esquerra que obviarem porta fins una bassa d'aigua de construcció metal.lica, continuarem per la pista on al cap d'uns 200 metres trobarem un desvio a la dreta molt tancat, seguirem aquesta pista fins a l'abandonat mas de la Torre. La gran boca de la cova ja fa estona que la veiem, des del mas un camí puja entre els feixans de la Torre fins a perdre's entre ells un cop superats els feixans, cal pujar pel dret fins a la cova. Cal tindre cura amb els cadenats de la pista per tal de que no s'escapin els animals.

Coneguda de sempre per la gent del país i visitada per espeleòlegs i arqueòlegs, curiosament no coneixem cap publicació espeleològica que en faci referència fins que l'any 2006 la publiquen els companys del GE Lleidatà.

topo 0: Forat Negre de Bóixols

foto 0: Forat Negre de Bóixols
foto 1: Forat Negre de Bóixols
foto 2: Forat Negre de Bóixols
foto 3: Forat Negre de Bóixols
foto 4: Forat Negre de Bóixols
foto 5: Forat Negre de Bóixols

1. Satorra, Antonio; Pérez, Lluís.(2006).- “Riu Rialb (Alt Urgell)”. Grallera (6):85-89. GELL – CE Lleida.