Pou Graller

Cavitat de 17 m. de desnivell al municipi d'Abella de la Conca

Boca de 8x2 metres amb un únic pou, la base del qual és en pendent de sud-oest a nord-est lloc on es troba el punt més baix a -17 metres.
  • Municipi: Abella de la Conca
  • Comarca: Pallars Jussà
  • Unitat: Boumort, el
  • Bio: Speophilus Fonti Jeann60 exemplars per Lluis Auroux el febrer de 1966
  • Última revisió: 2012-11-17 12:40:04

Un cop passat el km 20 de la carretera d'Isona a Coll de Nargó, seguirem la pista de l'esquerra en direcció a l'Obaga Negra i un cop passada aquesta seguirem de nou a l'esquerra en direcció al coll de Llívia. Des d'aquest coll, seguirem un camí per l'esquerra  que va carenant pel coll per continuar en una forta pujada en direcció a l'obaga de Plan-de-riba i el Grau de Queralt. A mitja pujada trobem que el camí es divideix, si deixem ambdós camins i seguim pujant pel mig del bosc en direcció SW arribarem als plans superiors on s'obre la boca de la cavitat. Un altra opció però que dona més volta es continuar pel camí de l'esquerra fins arribar al Grau de Queralt, per on passa un corriol que va en direcció al Cap de Carreu i passa molt a prop de la cavitat.

Coneguda d'antic pels habitants d'Abella de la Conca, que els hi van fer esment als membres de la SIE-CEA cap a l'any 1964 en les seves primeres campanyes per la zona. Poc temps després, el febrer de 1966 el van localitzar gent de la SAS-Club Gimnàstic Barcelonès, que el van explorar i el van batejar com avenc del Pla de Ribes. La topografia els va donar 23 metres de fondària, potser perquè van comptar des del punt on s'instal·lava l'escala.

topo 0: Pou Graller

foto 0: Pou Graller
foto 1: Pou Graller
foto 2: Pou Graller
foto 3: Pou Graller
foto 4: Pou Graller

Borrás, J; Miñarro, JM; Talavera, F.-(1978) “el pallars jussà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (3):63-64. edit. Políglota. Barcelona