Avenc dels Rocs de l'esteve

Avenc de 31 metres de fondària al NO dels Prats de Carreu,(Coll de Nargó).

Disposa de tres boques d'accés que s'uneixen als pocs metres; l'entrada més còmoda és la que es troba més propera al cingle, aquesta, mitjançant dos petits ressalts desgrimpables, ens situa a la cota -8 metres. A la part NE d'aquesta planta en forma de meandre, s'obre un nou pou d'uns 15 metres de fondària, però dividit amb un gran bloc encastat i una mica més avall per un petit replà. A la base en direcció S, s'inicia una planta descendent amb dos girs de 90 graus i que arriba a la màxima fondària de l'avenc. Des de la base del pou i en direcció NO inicialment, continua la galeria per un estret pas, per després seguir en direcció NE, en un recorregut serpentejant, al final cal remuntar uns 3 metres per accedir a una galeria superior que segueix la mateixa tònica, aquesta acaba en una zona on hi trobem molts blocs encastats i amb corrent d'aire. És més que probable que aquest punt sigui una zona de contacte amb el proper avenc de la Ginebra, el qual es troba situat exteriorment a 46 metres de distància, mentre que el recorregut interior de l'avenc Rocs de l'Esteve és de 20 metres en direcció a l'avenc de la Ginebra, i aquest, té un recorregut de 25 metres en direcció al dels Rocs de l'Esteve.
  • Municipi: Coll de Nargó
  • Comarca: Alt Urgell
  • Unitat: Boumort, el
  • Última revisió: 2017-11-22 16:44:05

L'accés més fàcil es fa des de Bóixols per l'Obaga Negra (des d'aquí ja es veuen enfront els Rocs de l'Esteve, l'ICGC els situa erròniament en el Plan de Calama). Seguirem cap el coll de Llívia, on continuarem per la pista en direcció a Hortoneda, als dos quilòmetres i quatre-cents metres aproximadament d'haver passat el Coll de Llívia la pista fa un revolt de 180 graus a l'esquerra, en una zona plana amb força arbres, des d'aquí travessarem el pla en direcció E, i anirem cap a la dreta a buscar la cinglera, a uns 50 metres del pla i a uns pocs metres de la cinglera passarem per la boca del Forat dels Coms (-43 m), seguirem remuntant fins a la capçalera del barranc dels Coms, aproximadament a uns 1740 m.s.n.m. A partir d'aquí seguirem planejant en direcció E, fins arribar a la part superior dels Rocs de l'Esteve, on a pocs metres de la cinglera trobarem les diverses boques de la cavitat.

La primera noticia que tenim de l'exploració de la cavitat, va ser portada a terme l'any 1968 per membres de la SAS del Centre Gimnàstic Barcelonès. El 1993 és localitzat de nou per l'ERE del CEC, els quals pensant que es tracta d'una nova cavitat la rebategen amb el nom d'avenc dels Insolvents (actualment, 2015 encara es conserva la pintada).

topo 0: Avenc dels Rocs de l'esteve

foto 9: Avenc dels Rocs de l'esteve
foto 10: Avenc dels Rocs de l'esteve
foto 11: Avenc dels Rocs de l'esteve

1. Borràs, J.; Miñarro, J.M.;Talavera, F.(1978).-”alt urgell i la cerdanya”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.1):72. Ed. Políglota.
  2. Devenat, E.(1968).-”Reanudación de la serie de exploraciones en el macizo del Boumort”. Circular CGB 2ª època (8):11.
  • Coordenades i fotografies facilitades per Alfred Montserrat (ERE-CEC) i l'equip d'espeleoíndex.
  • Actualització de dades novembre de 2017. Descripció i fotografies facilitades per Juli Serrano (SIE-CEA) i Francesc Rubinat (ERE-CEC).