Cova de l'Encantada

Cova de 10 metres de recorregut a Cambrils (Odèn).

La cavitat és formada per una única sala lleugerament arrodonida, de 6 metres de diàmetre, assentada sobre dues diàclasis NO-SE paral·leles, que han entrat en contacte en produir-se un ensorrament que donà lloc a la formació de la sala.
Les infiltracions locals, a més de l'important paper que jugaren en la seva gènesi, han donat lloc a un desenvolupat procés litogènic.
Actualment la cova està en un estat de conservació lamentable.
  • Municipi: Odèn
  • Última revisió: 2016-06-15 16:01:53

Partirem de Cambrils per la carretera que va a Alinyà; a la collada de Llinars girarem a l'esquerra pel camí forestal que puja al pla de les Guàrdies en direcció sud, i a la collada de les Guàrdies aparcarem el cotxe en el lloc més adient. A partir d'aquí seguirem a peu el camí forestal que puja en direcció NO, deixant poc a poc la carena i baixant per un fort pendent que es transforma en una carena fins a la collada dels Obacs. Aquí deixarem el camí que canvia radicalment de direcció i baixa cap a les Anoves. Seguirem cap al sud, per la carena, i a uns cent metres aproximadament per l'esquerra, uns vint metres a sota nostre, i tapat per argelagues, trobarem, al costat d'un ginebró, l'avenc del Xato. Continuarem per la carena fins a la roca del Mirador, petit tossal amb gran visió sobre la vall de la Móra Comtal. Seguirem en direcció nord, tot planejant, sense camí, travessarem el torrent pel lloc més adient, i pujarem el fort pendent de l'altra vessant buscant la carena.
Aquí buscarem un pi aïllat, sobre un terreny de calcita, i darrera, en l'altra vessant de la carena, a sota, a uns deu metres, tapada entre la vegetació, trobarem la cova de les Encantades. Actualment està en un estat de conservació lamentable.

Explorat per l'EDES la segona quinzena de juliol de 1963.

topo 0: Cova de l'Encantada

foto 0: Cova de l'Encantada
foto 1: Cova de l'Encantada
foto 2: Cova de l'Encantada
foto 3: Cova de l'Encantada

1. Borràs,J; Miñarro,J.M; Talavera,F.(1980).-”l'Urgell, el Solsonès, la Segarra i el Berguedà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol 5):1-233. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Codina,S.(2001).- “Ruta espeleològica per la carena de la serra dels Obacs”. Corriol (122):10-11. CE Solsonès.
  3. Subils, J.; Senent, J.; Escolà,O.(1964).-”Operació Solsonès”. Montaña (90):47-55. CE Catalunya.
  4. Ubach, Montserrat; Escolà, Oleguer.(1968).-”Operació Solsonès – campanyes 1962 a 1965 (primera etapa). Espeleòleg (5):158-162. ERE-Centre Excursionista de Catalunya.
    • Coordenades actualitzades i fotografies facilitades per Jordi Lloret i Prieto.
  • Copyright © Espeleoworld 2023.