Avenc del Xato

Avenc de 15 metres de fondària a Cambrils (Odèn).

Una boca circular de poc més d'un metre de diàmetre, dóna pas a un pou de secció allargada que manté aquesta mida d'amplada, fins els -15 metres de fondària on acaba la cavitat.
  • Municipi: Odèn
  • Bio: Coleòpters
    • Troglocharinus (Troglocharinus) subilsi Español 1966
    • Geotrechus (Geotrechidius) ubachi Español 1965
  • Última revisió: 2016-06-15 15:17:10

Partirem de Cambrils per la carretera que va a Alinyà; a la collada de Llinars girarem a l'esquerra pel camí forestal que puja al pla de les Guàrdies en direcció sud, i a la collada de les Guàrdies aparcarem el cotxe en el lloc més adient. A partir d'aquí seguirem a peu el camí forestal que puja en direcció nord-oest, deixant poc a poc la carena i baixant per un fort pendent que es transforma en una carena fins a la collada dels Obacs.
Aquí deixarem el camí que canvia radicalment de direcció i baixa cap a les Anoves. Seguirem cap al sud per la carena, i a uns cent metres aproximadament per l´esquerra, uns vint metres a sota nostre, i tapat per argelagues, trobarem,al costat d'un ginebró, l'avenc del Xato.

Explorat entre els dies 1 al 3 de maig del 1964, en que hi participaren l'EDES, EDECA, ERE-CEC i Pirinenc.

topo 0: Avenc del Xato

foto 0: Avenc del Xato
foto 1: Avenc del Xato
foto 2: Avenc del Xato
foto 3: Avenc del Xato

1. Borràs,J; Miñarro,J.M; Talavera,F.(1980).-”l'Urgell, el Solsonès, la Segarra i el Berguedà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol 5):1-233. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Codina,S.(2001).- “Ruta espeleològica per la carena de la serra dels Obacs”. Corriol (122):10-11. CE Solsonès.
  3. Ubach, Montserrat; Escolà, Oleguer.(1968).-”Operació Solsonès – campanyes 1962 a 1965 (primera etapa). Espeleòleg (5):158-162. ERE-Centre Excursionista de Catalunya.
    • Coordenades actualitzades i fotografies  facilitades per Jordi Lloret i Prieto.
  • Copyright © Espeleoworld 2023.