les Tres Coves

Conjunt de tres coves paral·leles al barranc de la Coveta, prop de Tòrrec (Vilanova de Meià).

Es tracta de tres coves independents entre elles, però situades al mateix nivell i a tocar unes de les altres, les quals són conegudes amb lúnic nom de les Tres Coves. Les mides de totes les boques oscil·len entre els 6 i 8 metres d'amplada i entre 1,47 i 1,79 metres d'alçada. El recorregut de les mateixes, seguint-les d'E a O seria de 9m, 7,74m i 8,14 metres respectivament.
  • Municipi: Vilanova de Meià
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Serres marginals - Est
  • Última revisió: 2013-11-26 13:05:58

Situats a Tòrrec, (pertanyent al terme municipal de Vilanova de Meià), en el punt on es troba la bàscula, just enfront surt una pista, de seguida trobarem una desviació, haurem de seguir per l'esquerra, al cap de poc més de mig quilòmetre, la pista fa una serie de revolts i baixa fins el barranc de les Planes, la pista segueix paral·lel al barranc remuntant-lo, tot just creuat aquest, seguirem un sender a l'esquerra que segueix el barranc per l'altre marge, però ara en el mateix sentit de les aigües. Voltem un esperó rocós on es veuen uns tubs de conducció d'aigua i davallem cap el barranc de Fontfreda seguint el sender de l'esquerra, des d'aquest punt es veu la gran balma de la Vansa, creuem el barranc i seguim el sender que es dirigeix al barranc de la Tartera, el creuem i seguim cap el S, on un corriol ens portarà fins una fita situada en el llom que fa divisòria amb el barranc de la Coveta, remuntem pel llom en direcció N, fins arribar a la punta del cingle, seguirem cap a l'esquerra i baixarem a buscar el llit del barranc de la Coveta, en aquest punt ja es veuen les boques de les coves, remuntarem el barranc uns 150 metres, punt on aquest gira a l'esquerra, a partir d'aquí cal remuntar el marge esquerre hidrogràfic fins la base pel petit cingle on es troben les coves.

Malgrat no haver trobat documentació sobre aquestes cavitats, sembla ser que són conegudes a la zona des de temps immemorial i utilitzades pels ramaders.
L'única cita que coneixem sobre aquest grup de cavitats, és la facilitada per Manuel Cortés i Ribelles en el seu llibre El Montsec i Muntanyes Veïnes (1984), on l'esmenta, indicant com a únic comentari que es troba en el barranc de la Coveta.

topo 0: les Tres Coves

foto 0: les Tres Coves
foto 1: les Tres Coves
foto 2: les Tres Coves
foto 3: les Tres Coves

1. Cortés i Ribelles, Manuel.(1984).- El Montsec i Muntanyes Veïnes. Centre Excursionista de Lleida.