Cova de l'Ermita de la Vansa

Cova obrada de 13 metres de fondo al barranc de Fontfreda (Vilanova de Meià).

Es tracta d'una cova en forma de sala de 13x12 metres de diàmetre i 2 metres d'altura.
L'accés a la mateixa, està precedida per les runes d'una ermita romànica del segle XI, (Mare de Déu de Gràcia o Santa Maria de la Vansa) de la qual formava part. Actualment i degut a l'enderrocament de l'ermita, l'accés a la cova és directe, quan l'ermita era en peu, l'accés es devia fer des de l'interior de l'ermita mitjançant unes escales que encara es conserven.
  • Municipi: Vilanova de Meià
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Serres marginals - Est
  • Última revisió: 2012-11-17 12:42:57

Situats a Tòrrec, (pertanyent al terme municipal de Vilanova de Meià), en el punt on es troba la bàscula, just enfront surt una pista, de seguida trobarem una desviació, haurem de seguir per l'esquerra, al cap de poc més de mig quilòmetre, la pista fa una serie de revolts i baixa fins el barranc de les Planes, la pista segueix paral·lel al barranc remuntant-lo, tot just creuat aquest, seguirem un sender a l'esquerra que segueix el barranc per l'altre marge, però ara en el mateix sentit de les aigües. Voltem un esperó rocós on es veuen uns tubs de conducció d'aigua i davallem cap el barranc de Fontfreda seguint el sender de l'esquerra, des d'aquest punt ja es veu la balma de la Vansa, creuem el barranc i seguim el sender que en principi sembla dirigir-se cap el barranc de la Tartera, el camí agafa alçada i entra al barranc de Fontfreda per l'esquerra (dreta hidrogràfica), uns 50 metres abans d'arribar a la cova de la Vansa, trobem un corriol a l'esquerra que s'enfila vers la base del cingle, on trobarem les runes de l'ermita i la cova.

La referència més antiga que es té de l'existència de l'Ermita i conseqüentment de la cova, data de l'any 1391, encara que la construcció d'aquesta correspon al segle XI, amb afegits gòtics.

topo 0: Cova de l'Ermita de la Vansa
topo 1: Cova de l'Ermita de la Vansa

foto 0: Cova de l'Ermita de la Vansa
foto 1: Cova de l'Ermita de la Vansa
foto 2: Cova de l'Ermita de la Vansa
foto 3: Cova de l'Ermita de la Vansa

1. Cortés i Ribelles, Manuel.(1984).- El Montsec i Muntanyes Veïnes. Centre Excursionista de Lleida.
  2. Escolà i Boada, Oleguer (1970).- “Catálogo Espeleológico del Montsec”. Espeleòleg (11-12):453-541. ERE del CEC. Barcelona.
  3. Reig,Joan; Aymamí,Gener; Peidró,Eliseo.(1998).-”Baronia de Lavansa: Romànic i trogloditisme amb incògnites”. Excursionisme (270):230-236. UEC. Barcelona.
  4. Vega, Josep de la. (1981).-”Aplec de documents arqueològics de les coves del Montsec i llur projecció a les comarques i serres properes”. Mediterrània (12): 1-359.