Espluga de la Font del Cerveró

Gran balma amb font sota la Roca del Corb (Peramola)

Gran balma d'uns 25 metres d'ample i 5 metres d'alt a la zona exterior. El sostre va baixant progressivament fins al final del conducte d'uns 20 metres de llargada.
Una petita construcció de pedra amb un sobreeixidor, permet recollir l'aigua que s'escola entre els estrats del fons de la balma i la que goteja del sostre a través d'unes petites estalactites. Aquesta font era aprofitada pels antics habitants de la masia del Cerveró, que va estar habitada fins al anys 20 del segle passat. Inclús en períodes de sequera, es poden observar alguns petits degotalls del sostre i una forta humitat a terra. Això ha permès que la vegetació hagi cobert quasi totalment la font.
  • Municipi: Peramola
  • Comarca: Alt Urgell
  • Unitat: Baronia de Rialb, la
  • Última revisió: 2012-11-17 12:40:05

Cal pujar pel camí que porta a la Roca del Corb. Poc abans d'arribar al desviament per anar a la Casa del Corb, per la dreta es poden veure unes fites. Un mig esborrat corriol baixa amb força per després girar a l'esquerra i dirigir-se cap al peu del cingle. Es creua un petit torrent, i seguint unes fites s'arriba, primer a l'espluga de la masia del Cerveró, i una mica més enllà, a la font del Cerveró, també situada dins d'una balma.
En els mapes de l'ICC, en el punt on es localitza aquesta cavitat i la seva veïna de la Masia del Cerveró, situen erròniament l'Espluga del Boix, que realment es troba a Sant Honorat.

Coneguda des de temps immemorials

topo 0: Espluga de la Font del Cerveró

foto 0: Espluga de la Font del Cerveró
foto 1: Espluga de la Font del Cerveró

· Dades inèdites, topografia i fotografies facilitades per Alfred Montserrat (ERE – CEC)