Cova del Barranc de Fontfreda

Balma de 80 metres d'amplada i 20 metres de fondo a Comiols, Isona i Conca Dellà.

Es tracta d'una balma de 80 metres d'amplada on trobem diverses saletes annexes de fins a 20 metres de fondo.
  • Municipi: Isona i Conca Dellà
  • Comarca: Pallars Jussà
  • Unitat: Baronia de Rialb, la
  • Última revisió: 2012-11-17 12:42:57

A la carretera L-512 de Artesa de Segre a Tremp, un cop passat Montargull, trobem uns 1800 metres més endavant a l'esquerra i en una corba la desviació a les masies de Tòrrec. Després de passar cal Sala ens desviarem a la dreta cap a cal Vansa, 125 metres abans d'arribar a la masia, trobarem una pista a l'esquerra apta per vehicles 4x4, la seguirem durant uns 1700 metres on trobarem una desviació, seguirem per l'esquerra uns 200 metres on trobarem un lloc ampli per donar la volta i aparcar. A partir d'ací seguirem la pista fins arribar al llit del barranc en el punt on el travessa. Des d'ací podem veure en direcció N i al capdamunt de la muntanya l'ermita de Santa Anna, així com el torrent que davalla per la seva dreta fins arribar a un saltant a la base del cingle, a la base d'aquest saltant es troba la balma, per arribar-hi es pot anar pujant el vessant des del barranc, que en aquest tram canvia el nom de barranc de la Font Freda pel del barranc de la Jona, o bé seguir el camí fins a les balmes de Gramenet i un cop allà agafar el corriol que puja a Montadó, quan haguem pujat damunt de les balmes de Gramenet, en lloc de seguir cap a ponent, em d'anar cap el S, rodejant el peu del cingle que forma un esperó, un cop voltat aquest seguirem el mateix estrat fins arribar a la cova.

La primera noticia sobre aquesta cavitat es aportada pel GE Lleidatà l'any 1991.En el mapa de l'Institut Cartogràfic de Catalunya apareix marcada amb el nom de cova de la Font del Camí (?).

topo 0: Cova del Barranc de Fontfreda

1. Cortés i Ribelles, Manuel.(1984).- El Montsec i Muntanyes Veïnes. Centre Excursionista de Lleida.
  2. Gàzquez i Pons, Josep Lluís (1995).-”Catàleg Espeleològic de la Noguera”. Grallera (3-4):1-90.GELL-CE Lleida.