Balma del Pical

Balma prop de Junyent (Odèn).

Es tracta d'una petita cova d'uns 6 metres de recorregut.
  • Municipi: Odèn
  • Última revisió: 2016-12-18 09:52:53

Per arribar-hi partirem de Solsona per la carretera LV-4241b fins el Cap del Pla. Un centenar de metres abans d'arribar-hi, ens desviarem a l'esquerra per una petita carretera asfaltada en direcció oest per una gran esplanada. Per l'esquerra deixarem la masia de Casanova i per la dreta els dipòsits de la mancomunitat d'aigües del Solsonès. Un cop passat la masia de Casanova seguirem seguirem per la carretera asfaltada de la dreta, que poc a poc anirà baixant per l'obaga del Serrat del Moro. La baixada cada cop és més pronunciada. En una corba molt tancada, amb el rètol de Junyent, deixarem el vehicle en el lloc més adient que no molesti i creuarem la riera a gual i continuar el camí forestal per una forta pujada fins la mateixa casa. El camí aquí comença en un corriol que passa per davant de la masia, tot planejant en direcció NO. Per l'esquerra i sota nostre veurem les restes de la volta de l'església. Entremig de feixes anirem poc a poc baixant de desnivell, passant pel costat de la font que dóna aigua a la masia, barrada per una porta. Trobarem un camí forestal, el seguirem tot baixant per l'esquerra. Uns metres més endavant trobarem la balma de Esplugabous. Continuarem baixant pel camí i uns metres més avall, en l'indret d'una rasa, per sobre del camí trobarem la balma de la Mariana, des d'aquí poc a poc anirem baixant a la riera de Lacó. El camí es talla sobtadament i tindrem que acabar d'arribar baixant pel mig del bosc uns 100 metres més. Travessarem la riera i pujarem per un altre camí forestal, per l'altra vessant i en sentit contrari. S'acaba la pujada en una petita clariana, deixarem el camí per baixar a una petita cova situada darrera d'un gran esperó, semblant a un gran monòlit enganxat a la paret, anomenat el Pical. Per baixar a la petita cova tindrem que buscar un abandonat corriol que comença des de la clariana, en direcció N, baixa cap a l'obaga, en direcció E, donant unes ziga-zagues per arribar a la capçalera d'un torrent amb una vegetació exuberant. Aquest abandonat corriol ens portarà fins la paret de l'esperó, cal baixar amb molta precaució. A mitja alçada de la paret hi ha el forat i un petit replà que ens permetria donar la volta al Pical.
Coordenades sense gaire precisió.

Coneguda a la zona des de temps immemorial.

topo 0: Balma del Pical

1. Codina, Salvador.(2008).-”Volta espeleològica per Junyent”. Corriol (151):10-11. Centre Excursionista del Solsonès.
  2. Valles, Jordi de. (2009).-”Alt Urgell, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Solsonès, Urgell” Catàleg Espeleològic de Catalunya (2):345. EC Gràcia/FCE.