Espluga dels Tres Pilars

Balma de 15 metres de fons a Odèn.

Es tracta d'una gran balma excavada al cingle. Antigament quan el nivell de la riera passava sobre aquest indret, els materials més dèbils s'erosionaren de forma curiosa, deixant tres columnes. El material que les formen és com una argila i arenisca vermella que es descompon amb nòduls més o menys esfèrics i bastant compactes, mentre que al sostre i a terra hi han conglomerats. És curiós veure com els tres pilars aguanten el llarg sostre pla de conglomerat i la reforcen. En el seu interior encara hi neix aigua després de la pluja, i les plantes aprofiten per viure i buscar la llum cap a l'exterior.
  • Municipi: Odèn
  • Última revisió: 2016-12-08 13:25:03

Està situada al vessant dret de la riera de Canalda, un centenar de metres abans que arribin les aigües del torrent de Junyent, per la dreta. Està situada al S de la masia de Soldevila i a l'E, de la masia de Junyent.
Per arribar-hi partirem de Solsona per la carretera LV-4241 fins el Cap del Pla. Un centenar de metres abans d'arribar-hi, ens desviarem a l'esquerra per una petita carretera asfaltada en direcció O, per una gran esplanada. Per l'esquerra deixarem la masia de Casanova i per la dreta els dipòsits de la mancomunitat d'aigües del Solsonès. Un cop passat la masia de Casanova seguirem seguirem per la carretera asfaltada de la dreta, que poc a poc anirà baixant per l'obaga del Serrat del Moro. La baixada cada cop és més pronunciada. En una corba molt tancada, amb el rètol de Junyent, deixarem el vehicle en el lloc més adient que no molesti i continuarem a peu pel camí forestal que baixa per la dreta, fins a uns 100 metres aproximadament, abans de creuar la riera de Canalda. Seguirem pel camí més estret i poc transitat que puja per la dreta, i continua planejant per sobre de la riera de Canalda pel vessant esquerre. Quan passem pel costat d'una torre de conducció elèctrica, observarem a l'altra vessant de la riera, sota els contraforts, uns forats negres, són les entrades de la gran espluga dels Tres Pilars, també anomenada de Soldevilla, ja que està situada a sota mateix.
Continuarem el camí girant sobtadament i baixant directament fins la riera de Canalda, que generalment la trobarem seca. Un cop travessada, ens haurem d'enfilar costa amunt pel bosc fins el peu del cingle, sense camí marcat. El camí que deixem arriba a font Calders.
Coordenades aproximades a revisar.

Coneguda a la zona des de temps immemorial.

topo 0: Espluga dels Tres Pilars

1. Codina, Salvador.(2008).-”Balma dels Tres Pilars”. Corriol (149):12-13. Centre Excursionista del Solsonès.
  2. Valles, Jordi de. (2009).-”Alt Urgell, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Solsonès, Urgell” Catàleg Espeleològic de Catalunya (2):365. EC Gràcia/FCE.