l'Esplugapalla

Balma obrada d'uns 7 metres de fons a Odèn (Solsonès).

Hi ha com tres estances ben definides i una de més petita, així com un forn de pa, mig ensorrat.
Les parets mostren descaradament l’activitat humana en la roca de color negre de sutja. També hi ha xerri al terra i les parets de pedra seca que queden dretes encara arriben als dos metres, amb unes pruneres al seu davant.
Per la banda est de la balma hi ha dues petites cavitats, una d’alta que aprofita una gran colada que es despenja de la paret i l’altra amagada per la vegetació, més gran i més accessible. Sobre les balmes hi nidifiquen les aus.
  • Municipi: Odèn
  • Última revisió: 2014-05-16 15:34:41

Gairebé en el km 34 de la carretera L-401 de Coll de Jou a Coll de Nargó, uns 4 km després de Canalda, trobareu a mà esquerra una pista que porta a la finca de Cavallera, actualment Roc Falcon, dedicada a la falconeria. Travessareu algunes instal·lacions, i a l’alçada de les dues immenses gàbies de cria (de 7 pisos d’alçada!), agafeu el trencall a mà esquerra. Un centenar de metres després, en travessar el barranc, podeu deixar el vehicle just al costat d'una bassa. A partir d’aquí la pista és bastant dolenta i és millor anar a peu. Cal seguir el camí deixant de banda el primer, el segon i el tercer trencalls que us anireu trobant a mà esquerra fins arribar a una cruïlla. Ara si que cal agafar el nou camí cap a la dreta i que arriba fins l’Esplugapalla. Tot plegat, mitja hora llarga de caminada.

Coneguda a la zona des de temps immemorials. Topografiada el 2004 per S. Codina (CE Solsonès).

topo 0: l'Esplugapalla

foto 0: l'Esplugapalla

1. Codina, S.(2006).-”Esplugapalla”. Corriol (142):12-13. CE Solsonès.
  2. Valles, Jordi de (2009).-”Alt Urgell, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Solsonès, Urgell”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (2):314. EC Gràcia – FCE.
  • Fotografia i situació extreta del blog d'en Isaac Camps Gamundi blocdecamp.blogspot.com post del dia 28 de juny del 2010 “l'Esplugapalla”.