Avenc de la Costa de la Bòfia

Avenc de 16 metres de fondària a Canalda (Odèn).

Una boca de poc més d'un metre de diàmetre, dóna pas, després de salvar una vertical de 8 metres, a una galeria descendent que a la seva part final, en una de les parets s'obre una finestra que comunica amb una saleta lateral enlairada.
  • Municipi: Odèn
  • Última revisió: 2014-01-11 10:28:58

Situat a la vessant dreta d'un torrent que aflueix al barranc de Junyent, paral·lel al barranc dels Clots de l'Infern, i a uns 500 metres lineals a l'E de l'avenc Montserrat Ubach.
Un cop passat Canalda en direcció a Cambrils, a l'esquerra trobarem un rètol informatiu de l'explotació avícola de Roc Falcó.
Baixarem pel camí i un cop feta la corba seguirem per la carena per un camí abandonat que a pocs metres gira 180º cap a l'esquerra baixant pel vessant del bosc amb un fort pendent.
Passarem pel costat del corriol que baixa a la boca de l'avenc Montserrat Ubach i continuarem planejant travessant una rasa i poc a poc guanyarem alçada fins una carena amb vista a la canal on es troba l'avenc Montserrat Ubach.
Continuarem, deixarem un camí per la dreta, més endavant passarem per la capçalera d'un petit torrent, amb unes estaques clavades al terra. Baixarem pel pròxim camí a la dreta bastant abandonat i amb fort pendent avall, fins que gira a l'esquerra, aquí el deixarem. Seguirem baixant per la carena sense camí, entremig d'alzines, boixos, argelagues, travessant tres pedregams de codolells sense vegetació, desviant-nos poc a poc cap el torrent de la dreta, fins a travessar-lo en un punt en què trobarem pedregam a cada vessant, i un gran roc al marge dret, d'un metre cúbic aproximadament. A partir d'aquí pujarem pel vessant dret uns 20 metres, entrant en els primers pins del bosc, amb algunes branques baixes escapçades, i el trobarem entremig d'alzineres i boixos, molt ben amagat, perquè la seva boca té unes minses dimensions, 1,05x0,50 metres.
Coordenades orientatives a revisar, sense gaire precisió.

La primera exploració fou realitzada per l'ERE del CE Catalunya l'any 1971.

topo 0: Avenc de la Costa de la Bòfia
topo 1: Avenc de la Costa de la Bòfia

1. Borràs,J; Miñarro,J.M; Talavera,F.(1980).-”l'Urgell, el Solsonès, la Segarra i el Berguedà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol 5):1-233. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Valles, Jordi de (2008).-”Alt Urgell, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Solsonès, Urgell”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (2):1-384. EC Gràcia-FCE