Avencó del Lledoner

Antiga explotació de Sal de Llop

Actualment la cavitat es troba plena de deixalles, del 6 metres originals que tenia tant sols es troba accessible 1,5 metres.
  • Municipi: Cervelló
  • Última revisió: 2021-04-18 06:32:02

A la N-340, un cop passada la font del Lledoner al lloc conegut com el Pont dels Tres Arcs, trobem una pista a la dreta que al cap de 150 metres ens situa davant d'un forn de calç, de la part esquerra d'aquest surt una pista que seguirem una vintena de metres per desviar-nos a la dreta per un camí en pujada que al cap de 85 metres surt a un camí més ampli, seguirem aquest a l'esquerra uns 75 metres fins a sortir en un ampli descampat, ens dirigirem a la dreta fins arribar a la zona de vegetació situada més al N, la cavitat es troba uns 3 metres dins de la zona de vegetació. Per aquest punt passa un ampli camí que a la dreta es dirigeix a la Cova de Coll Verdeguer i a l'esquerra baixa fins a trobar la pista que es dirigeix al fondo de Sant Ponç.

Conegut d'antic i aprofitat com explotació de “sal de llop”, ja apareix citat per N. Llopis en un article publicat el 1941, en aquest i degut a un error tipogràfic apareix citat amb una fondària de -61 metres, quan en realitat eren 6 metres.
A finals dels anys 90s del passat segle i primers anys d'aquest, es va instal·lar una explotació equina (actualment desmantellada) a tant sols 5 metres de la cavitat i que ocupava tot el descampat situat al S de la cavitat, lamentablement la proximitat de la cavitat a la instal·lació referida va ser utilitzada per tirar tota mena d'estris i deixalles, deixant la cavitat pràcticament col·lapsada.

topo 0: Avencó del Lledoner

foto 0: Avencó del Lledoner
foto 1: Avencó del Lledoner

1. Llopis Lladó, N. (1941).-”Morfologia e hidrología subterránea de la parte oriental del macizo cárstico de Garraf (Barcelona)”. Estudios Geográficos (4):413-466.
  2. Rubinat Aumedes, F. (1984). “Catàleg Espeleològic del Massís de Garraf. Unitat Septentrional. Sectors 9-11-13”. GOURS (10) : 19-73. GEFOMA. Barcelona.
  3. Rubinat Aumedes, F. (2004).-“Catàleg Espeleològic del Massís de l'Ordal”. Espeleosie (Monogràfic):1-117. SIE-CE Àliga. Barcelona.
  4. Valles, Jordi de (2017).-”Baix Llobregat”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol.6):1-468. EC Gràcia/FCE.
  • Dades, coordenades i fotografies facilitades per Juli Serrano (SIE-CEA) i Francesc Rubinat (ERE-CEC), abril de 2021.