Cova de Coll Verdeguer

Cova de 50 metres de recorregut al municipi de Cervelló.

Dues boques, una estreta formant un pou i un altra més ampla que baixa en pendent confluint ambdues en una sala. A l'est un pas baix ens introdueix en una sala més gran amb gran profusió de litogènesi.
En aquesta sala trobem dues curtes gateres, la de l'est torna a la sala després d'un curt recorregut l'altra està situada al sud.
  • Municipi: Cervelló
  • Bio: Troglocharinus ferreri  Reitt Per F. Español el 2 de juny de 1936 i el 20 de març de 1948. 36 exemplars en total. 50 exemplars per A. Diez el febrer de 1969.

Situats al forn de calç que hi ha a la pista de damunt de la Font del Lledoner, caldrà agafar la pista de l'esquerra, més endavant trobarem una pista a la dreta i una mica més endavant un altra pista a la dreta que remunta cap el coll, cal seguir-la fins arribar al mateix coll Verdaguer on surt un corriol a l'esquerra que ens durà fins la cova, aquesta s'obre en forma d'avenc.

Coneguda d'antic, les primeres referències espeleològiques les tenim a partir de les campanyes del CMB als anys 30 del passat segle. Actualment (2009) està essent excavada per arqueòlegs, (els mateixos que van arrasar els avencs de les Alzines) per tant la seva fisonomia original ha canviat força, S'han excavat els dipòsits de carbonat càlcic amb el qual s'han malmès bona part de les colades i estalagmites de la cova. Sembla ser que el material trobat (fòssils de mamífers) són força interessants.

topo 0: Cova de Coll Verdeguer

foto 0: Cova de Coll Verdeguer
foto 1: Cova de Coll Verdeguer
foto 2: Cova de Coll Verdeguer
foto 3: Cova de Coll Verdeguer
foto 4: Cova de Coll Verdeguer
foto 5: Cova de Coll Verdeguer

1.      Llopis Lladó, N. (1941).- “Morfología e hidrología subterránea de la parte oriental del macizo cárstico de Garraf (Barcelona)”.Estudios Geográficos (4):413-466. 2.      Rubinat, F. (1984).-“Catàleg Espeleològic del Massís de Garraf. Unitat septentrional. Sector 10”. GOURS (8):45-78. GEFOMA. Barcelona. 3.      Rubinat, F. (2004).-“Catàleg Espeleològic del Massís de l'Ordal”. Espeleosie (monogràfic):1-117. SIE-CE Àliga. Barcelona.