Avencó de Coll Verdeguer

Antiga explotació de Sal de Llop

Des de la part superior presenta un pou d'uns 7,5 metres, però es pot accedir des de la part inferior per una mena de trinxera obstaculitzada per un gran pi al mig i, que passant per sota d'un pont de roca ens introdueix a la base del pou.
  • Municipi: Cervelló
  • Última revisió: 2021-04-18 06:24:40

A la N-340, un cop passada la font del Lledoner al lloc conegut com el Pont dels Tres Arcs, trobem una pista a la dreta que al cap de 150 metres ens situa davant d'un forn de calç, de la part esquerra d'aquest surt una pista que seguirem una vintena de metres per desviar-nos a la dreta per un camí en pujada que al cap de 85 metres surt a un camí més ampli, seguirem aquest a l'esquerra uns 40 metres i ens desviarem a la dreta per un camí que va girant cap a la dreta fins que al cap de 75 metres s'ajunta amb un de més ampli que es dirigeix a la Cova de Coll Verdeguer, el seguirem a la dreta durant 35 metres, punt en que el camí fa un marcat gir a l'esquerra, caldrà sortir del camí i seguir recte uns 10 metres per trobar la cavitat a l'esquerra.

Conegut d'antic i aprofitat com explotació de “sal de llop”, ja apareix citat per N. Llopis en un article publicat el 1941.
Tant en el Catàleg Espeleològic del Massís de l'Ordal (2004) com en el Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.6-2017), es cita la cavitat erròniament com desapareguda.

topo 0: Avencó de Coll Verdeguer

foto 0: Avencó de Coll Verdeguer
foto 1: Avencó de Coll Verdeguer
foto 2: Avencó de Coll Verdeguer
foto 3: Avencó de Coll Verdeguer
foto 4: Avencó de Coll Verdeguer
foto 5: Avencó de Coll Verdeguer

1. Llopis Lladó, N. (1941).-”Morfologia e hidrología subterránea de la parte oriental del macizo cárstico de Garraf (Barcelona)”. Estudios Geográficos (4):413-466.
  2. Rubinat Aumedes, F. (1984). “Catàleg Espeleològic del Massís de Garraf. Unitat Septentrional. Sectors 9-11-13”. GOURS (10) : 19-73. GEFOMA. Barcelona.
  3. Rubinat Aumedes, F. (2004).-“Catàleg Espeleològic del Massís de l'Ordal”. Espeleosie (Monogràfic):1-117. SIE-CE Àliga. Barcelona.
  4. Valles, Jordi de (2017).-”Baix Llobregat”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol.6):1-468. EC Gràcia/FCE.
  • Dades, coordenades i fotografies facilitades per Juli Serrano (SIE-CEA) i Francesc Rubinat (ERE-CEC), abril de 2021.