Tuta de Sota el Castell

Petita cova de 23 metres de recorregut sota el Castell de Rocabruna (Camprodon)

La boca dóna accés a una galeria perpendicular, per la dreta un ressalt de +0,80 metres ens permet accedir a una curta galeria de 2,50 metres. Per la banda esquerra trobem que la galeria es divideix, la de més a la dreta puja en pendent i finalitza als 5,40 metres, mentre que la de l'esquerra té un recorregut de 5,08 metres, al final d'aquesta i mitjançant un pas estretíssim situat al sostre, comunica amb una galeria de 4,85 metres que torna a sortir a l'exterior.
  • Municipi: Camprodon
  • Comarca: Ripollès
  • Unitat: Alta Garrotxa
  • Última revisió: 2013-11-07 15:27:57

Des de Camprodon seguirem la carretera C-38 en direcció a Molló, passat el quilòmetre 13, ens desviarem a la dreta per la carretera GIV-5223 en direcció a Rocabruna i Beget.
Un cop arribats a Rocabruna, seguirem la carretera fins a Can Tadeu, a partir d'aquí seguirem un camí en direcció S, que es dirigeix al coll Samola i al castell de Rocabruna. Un cop passat el Coll Samola el camí baixa, i poc després torna a pujar cap el castell, en aquest recorregut haurem trobat al camí tres barreres pel bestiar, en arribar a la darrera, situada uns 30 metres abans d'arribar a una torre de conducció elèctrica, sense creuar la tanca, ens desviarem a l'esquerra on hi ha un pas entre el rocam, que ens situa en un camí que es dirigeix cap el S en direcció al castell, però a un nivell inferior i per la banda E d'aquest. En arribar a l'alçada del castell trobarem una casa, (més aviat sembla una borda), just davant de la casa i en la paret del castell trobem la boca de la cova. Si resseguim la paret en direcció S durant uns 10 metres, trobarem l'altra boca de la cova.

Conegudes des de temps immemorials per la gent de la zona, van estar explorades el 1931 per Manuel Bassa i Armengol (Centre Excursionista Catalunya). Aquest cita aquestes dues coves de Sota el Castell, però indica que no es comuniquen. Desconeixem si des de llavors algú les ha desobstruït, però actualment ambdues es comuniquen, encara que el pas és molt selectiu.
En els Catàlegs Espeleològics de Catalunya (Borràs-Miñarro-Talavera Vol.4, 1981 i J. De Valles Vol.3, 2009), aquesta cavitat apareix catalogada amb un croquis topogràfic de Manuel Bassa (1931) que no es correspon amb aquesta cavitat, suposem que es va produir una confusió en la interpretació del text de Manuel Bassa, ja que en realitat el croquis correspon a una cavitat que en Bassa denomina “Cova sub-occidental del Castell davant de can Planes”, i que apareix en aquests catàlegs com “Tuta nº 4 del Castell de Rocabruna”.

topo 0: Tuta de Sota el Castell

foto 0: Tuta de Sota el Castell
foto 1: Tuta de Sota el Castell
foto 2: Tuta de Sota el Castell
foto 3: Tuta de Sota el Castell
foto 4: Tuta de Sota el Castell

1. Bassa i Armengol, Manuel. (1932).-”Rocabruna”. Butlletí del Centre Excursionista Catalunya (449):293-308. Centre Excursionista de Catalunya.
  2. Borràs,J;Miñarro,JM;Talavera,F.(1980).-”el Ripollès, la Garrotxa i l'Alt Empordà” Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.4):1-296. ed. Políglota. Barcelona.
  • Freixa Sala, Jordi. Wikiloc.Rocabruna-Castell i Baumes. Ruta pujada el 7 de juny 2013.