Tuta de l'Avi Janot

Petita cova de 17 metres de recorregut prop de Rocabruna (Camprodon)

La cova està formada per una única galeria de 9,32 metres de desenvolupament, amb uns 2 metres d'amplada mitja, acabant dividint-se en dos conductes paral·lels de 4,70 metres i 3 metres respectivament, els quals es comuniquen per un pas baix impenetrable. En aquesta part de la cova, el sostre baixa ràpidament fins tancar-la.
  • Municipi: Camprodon
  • Comarca: Ripollès
  • Unitat: Alta Garrotxa
  • Última revisió: 2013-11-03 12:18:16

Des de Camprodon seguirem la carretera C-38 en direcció a Molló, passat el quilòmetre 13, ens desviarem a la dreta per la carretera GIV-5223 en direcció a Rocabruna i Beget.
Un cop arribats a Rocabruna, seguirem la carretera fins a Can Tadeu, a partir d'aquí seguirem un camí en direcció S, que es dirigeix al coll Samola i al castell de Rocabruna. Un cop passat el Coll Samola el camí baixa, i just abans de tornar a pujar cap el castell, a l'esquerra trobem un prat amb l'entrada de la tancat del bestiar, baixarem pel mig dels camps en direcció E, fins arribar a la punta del Cingle. El resseguirem una mica en direcció S, fins trobar una tanca del bestiar. La creuarem i baixarem el desnivell d'uns 2, girant en aquest punt a l'esquerra, deixant la vall que segueix cap el S, pel costat E, veurem senyals de cop de podalls en els arbres i un petit rastre de cintes que baixa pel mig del boixos en direcció E, baixarem uns 50 metres tot seguint el petit rastre dels boixos tallats fins anar a trobar al costat esquerre la paret del cingle (com uns 20 metres). Aquí resseguirem al cingle ben enganxats a ell, en direcció a l'est, però primer ens caldrà lligar una corda de seguretat amb algun dels roures que tenim al costat del cingle. El tros que ens cal resseguir no és més que d'uns 5 a 7 metres, dels quals els 2 últims, el relleix és molt estret (poc més de 40 centímetres) i estem a la punta del precipici. Cal prudència, en especial el moment de creuar l'esperó de roca que surt i que no ens permet de veure la Tuta fins haver-lo creuat.

Coneguda des de temps immemorials per la gent del país, va servir d'amagatall on hi guardaven els queviures en diferents guerres, per tal d'evitar els saqueig dels soldats.
Explorada el 1931 per Manuel Bassa i Armengol (Centre Excursionista Catalunya).

topo 0: Tuta de l'Avi Janot
topo 1: Tuta de l'Avi Janot

foto 0: Tuta de l'Avi Janot
foto 1: Tuta de l'Avi Janot
foto 2: Tuta de l'Avi Janot
foto 3: Tuta de l'Avi Janot

1. Bassa i Armengol, Manuel. (1932).-”Rocabruna”. Butlletí del Centre Excursionista Catalunya (449):293-308. Centre Excursionista de Catalunya.
  2. Borràs,J;Miñarro,JM;Talavera,F.(1980).-”el Ripollès, la Garrotxa i l'Alt Empordà” Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.4):1-296. ed. Políglota. Barcelona.
  • Freixa Sala, Jordi. Wikiloc.Rocabruna-Castell i Baumes. Ruta pujada el 7 de juny 2013.