la Pedregosa

Font intermitent de 16 m. penetrables a Rellinars (Serra de l'Obac)

L'entrada, en forma de cova, té 1,80 metres d'alçada i 1,50 d'ample. Al poc d'entrar, un petit ressalt porta a un foradet on es baixen 2 metres verticals. Llavors les dimensions són més grans, sobretot d'alçada. La galeria continua en sentit descendent fins arribar a un sifó sempre ple d'aigua. El nivell de l'agua fluctua segons l'època i el màxim que s'ha pogut baixar és a poc més de 9 metres.
  • Municipi: Rellinars
  • Comarca: Vallès Occidental
  • Unitat: Obac, Serra de l'
  • Última revisió: 2022-03-17 15:57:47

Des del quilòmetre 13,750 de la carretera B-122 de Terrassa a Rellinars, surt a la dreta un ample camí que va cap a la casa de la Boada. Un cop travessada per primer cop la riera de Rellinars, punt on a l'esquerra es troba la font de Carlets, s'arriba a un replà a la dreta del camí (la Feixa del Gram). Un cop passat aquest punt seguirem pel primer trencall a la dreta que porta a l'antiga casa de la Calsina. Després de travessar de nou la riera, el camí s'enfila i a uns 100 metres, al principi d'una recta, hi ha un replà bastant ample a l'esquerra. Des d'aquí cal anar a travessar la riera de la Saiola i continuar un centenar de metres amb un desnivell d'uns 15 metres per trobar la boca. Al seu costat mateix hi ha un pou artificial, completament rodó, d'uns 4 metres de fondària.

Font coneguda des de temps immemorials. Tenim constància que el GES – CMB la va visitar l'any 1959, però no va ser fins el 1976 que membres del GE Badalona van efectuar una desobstrucció a pocs metres de la boca que els va permetre explorar la galeria inferior.

topo 0: la Pedregosa
topo 1: la Pedregosa

foto 0: la Pedregosa
foto 1: la Pedregosa
foto 2: la Pedregosa
foto 3: la Pedregosa
foto 4: la Pedregosa

1. Anglès, Marc; Monterde, Eva (2004).- “Dinàmica càrstica a la vessant sud-oest del massís de Sant Llorenç del Munt i serra de l'Obac”. Actes del 1er. Congrés Català d'Espeleologia:135-144. Federació Catalana d'Espeleologia. Barcelona.
  2. Anglès, Marc; Monterde, Eva (2007).- “Les surgències del vessant sud-oest del massís de Sant Llorenç del Munt i serra de l'Obac”. Arxiu del Centre Excursionista de Terrassa (113): 199-212. Terrassa.
  3. Cardona, F.; Miret, F.; Salvador, F. (1979).- “Las surgencias del 'Torrent de la Saiola' (Serra de l'Obac)”. Cavernas (21): 3-43. Grup d'Espeleologia de Badalona.
  4. Freixes, A.; Monterde, M.; Cervelló, J Mª (1983).-El paleocarst i el carst actual de les serres de Sant Llorenç del Munt de l'Obac. El carst experimental de Rellinars. 57 pp. Espeleo Club de la Unió Excursionista de Sabadell.
  5. Vives, Salvador (1978).- “Les fonts intermitents de la Serra de l'Obac”. SIS (6): 12-26/Arxiu del Centre Excursionista de Terrassa (16): 580-594. Terrassa