l'Escletxa

Cova de 66 metres de recorregut a Castellar del Riu.

L'accés a la cavitat es realitza per una gran esquerda en el penya-segat de 3 m d'amplada mitjana i a cel obert, després de 18 m de recorregut i un fort desnivell d' 11 m començaria pròpiament la cavitat.
El pòrtic d'entrada de 19 m d'alçada i amplitud considerable, dóna accés a manera de distribuïdor a les diferents estances de la cavitat.
Des del distribuïdor en direcció N la cavitat disposa de dues galeries superposades separades ambdues al seu torn per sengles ressalts, essent la superior la de major amplitud i recorregut, la galeria superior disposa de dues xemeneies en la seva part final, la primera d'elles arriba a la major alçada de la cavitat.
Des del distribuïdor i en direcció E, hi ha una balconada a uns 3 m sobre la resta de l'estança, un pas estret a la balconada permet accedir a una petita cambra que al seu torn comunica amb l'exterior per un petit conducte concrecionat.
En direcció NE la cavitat va perdent alçada i pendent, passarem al costat d'uns grans blocs fins a una sala final de sostre baix, en la qual existeixen dues fissures impenetrables per blocs on s'aprecia cert corrent d'aire.
  • Municipi: Castellar del Riu
  • Comarca: Berguedà
  • Unitat: Peguera - Ensija
  • Última revisió: 2017-04-16 14:29:36

Sobre el km 5 de la carretera BV-4243 que puja a Rasos de Peguera s'inicia una pista asfaltada cap a Castellar del Riu que seguirem 1,8 km, en aquest punt a la nostra dreta hi ha un indicador on ens desviarem per una pista forestal en bones condicions durant 1,4 km fins a arribar a Castellar del Riu.
Seguim per la pista ja en pitjors condicions per la dreta de les cases, durant 1,4 km en direcció O, cap al Grau de l'Olivell, 300m abans que finalitzi la pista ja pròxima al Grau de l'Olivell, hem de dirigir-nos al N i remuntar entre el bosc uns 160 m de desnivell fins arribar a una primera línia de penya-segats , els superarem de forma més fàcil en el seu extrem NE en una àmplia canal arbrada d'uns 30 m de desnivell, immediata al nivell superior de la canal i a la base de la segona línia de penya-segats es troba l'Escletxa.

La referència coneguda de la que tenim constància, és de l'exploració realitzada el juny de 2016 per membres del Centre Excursionista de Castellar del Vallès en que també van topografiar la cavitat.

topo 0: l'Escletxa

foto 0: l'Escletxa
foto 1: l'Escletxa
foto 2: l'Escletxa
foto 3: l'Escletxa

• Dades extretes del blog (cavitatsdecatalunya.blogspot.com.es) de Jordi de Valles, post del dia 11-09-2016. Text i fotografies de Jordi Navarro i Montse Mañosa (Centre Excursionista de Castellar del Vallès).