Avenc Edelweiss

Avenc de 29 m. de fondària al Pla de la Corba (Rasos de Peguera)

Per una boca d'uns 2,5 metres de diàmetre es penetra en un ressalt de 6,2 metres al que segueix una gatera i una acusada rampa per on s'entra en una saleta (6x4x1,5 m.) delimitada per blocs. En el seu costat N i entre blocs, hi ha un pouet de 4,2 metres i tot seguit un fort pendent on per un parell de ressalts, entre blocs inestables, condueixen a una nova saleta (5x4 m.). Des d'aquest punt i per sobre o per sota d'uns blocs es pot continuar uns metres més en direcció NE, fins que el conducte es tanca als 29,6 metres de profunditat.
  • Municipi: Castellar del Riu
  • Comarca: Berguedà
  • Unitat: Peguera - Ensija
  • Bio: Tricòpters Micropterna malatesta Schmid (recollit per P. Cantons el 28-5-1970)
  • Última revisió: 2013-09-30 15:44:09

Des de la ciutat de Berga agafarem la carretera BV-4243 en direcció a l'estació d'esquí de Rasos de Peguera, en arribar al quilòmetre 9,140 i en una corba a la dreta, agafarem una pista a l'esquerra de la carretera que està tancada amb una cadena. Al poc d'iniciar el seu recorregut, la pista baixa lleugerament per, tot seguit, planejar. Som al Pla de la Corba i, quan la pista comença a baixar molt suaument i girant una mica cap a l'esquerra (es veuen les runes de la casa de la Corba), a uns 2 metres a la dreta de la pista i dins d'una petita depressió es troba l'Avenc del Cingle. Des d'aquí cal seguir per la pista uns 10 metres més i aleshores ficar-se a la dreta pel bosc i anar planejant fins poc més enllà, a la dreta, entre boixos i pins trobar l'amagada boca de l'avenc. A uns 55 metres a l'O de l'Avenc del Cingle de la Corba.

Cap a l'any 1970 membres de la SIRE -UEC Barcelona van localitzar i explorar un avenc a la zona del Pla de la Corba que van batejar com Avenc Edelweiss (entre els components del grup anava en Ricard Gasset, propietari de la incipient botiga d'esports Edelweiss, molts anys després Balmat). També hi anava en Pere Cantons (aleshores membre de l'ERE – CEC). Aquesta cavitat va restar totalment indocumentada i oblidada. Únicament una cita biospeleològica donava referència d'ella.
Gairebé vint anys més tard, el 17 de setembre del 1989, membres de la SIE-CEA troben un avenc que en principi sembla desconegut, l'exploren, topografien i el publiquen tot anomenant-lo Avenc “gran” dels Plans de la Corba.
El company Pere Cantons, que havia participat també en aquesta exploració, ens confirma verbalment (2013) que es tracta del mateix avenc que el 1970 van anomenar Edelweiss.

topo 0: Avenc Edelweiss

foto 0: Avenc Edelweiss
foto 1: Avenc Edelweiss
foto 2: Avenc Edelweiss
foto 3: Avenc Edelweiss
foto 4: Avenc Edelweiss

1. Ferro, A. (1990).- “L'Avenc Gran dels Plans de la Corba” EspeleoSie (31): 17-19. SIE – Centre Excursionista Àliga. Barcelona.
  1. Filbà, L. (1977).- “Noves localitzacions ibèriques de tricòpters cavernícoles”. Comunicacions del 6è. Simposium d'Espeleologia: 131-134. Escola Catalana d'Espeleologia i SIS del Centre Excursionista de Terrassa.