Forat del Celler d'en Planes

Cova de 50 metres de recorregut a Castelló de Farfanya.

Boca de mig metre de diàmetre que dóna pas a un conjunt de conductes de reduïdes dimensions. Després de l'eixamplament posterior a la gatera d'entrada, es pot accedir a un pou de 12 metres de fondària, a la base d'aquest, la diàclasi continua en fort pendent en direcció N, fins a una lleixa despresa del sostre, passant per sobre d'ella encara es pot progressar fins a una saleta final.
  • Municipi: Castelló de Farfanya
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Serres marginals - Oest
  • Última revisió: 2016-04-26 07:54:14

A la carretera C-12 de Balaguer a Àger, tot just passar el quilòmetre 176, agafarem una pista a la dreta que després de 650 metres fa cap a una altra pista que seguirem per la dreta i que es dirigeix cap a la granja de Lo Macip, 225 metres més endavant ens desviarem a l'esquerra. Aquesta pista que segueix direcció N, la seguirem durant 450 metres fins arribar a un pla. La cova es troba en el marge dret de la pista i a uns 20 metres d'alçada sobre la pista, en un grup d'alzines.
Coordenades aproximades sense excessiva fiabilitat.

La primera exploració tingué lloc el 31 de març de 1971 per membres del RES - CE Pirenaic (Barcelona) que l'anomenen Silles d'en Planes, tot fent una breu descripció i publicant un croquis molt deficient que li atorga 30 metres de fondària.
No creiem que el mot "celler" pugui ser un topònim equivalent a cova o avenc.
Actualitzem la fitxa (abril 2016) incloent una topografia, inèdita fins ara, que van fer membres del GREB de Balaguer el maig del 1979 i que van fer una fitxa de la cavitat que, ara, ha aparegut a l'arxiu de l'amic Oleguer Escolà i ens l'ha feta arribar. Segons consta a la mateixa, membres del GREB de Balaguer ja havien explorat la cavitat el mateix any 1971, poc després que els del RES – CE Pirenaic.
Els balaguerins el cataloguen com Celler d'en Bixeller i donen com a sinònims Celler d'en Blanes, Celler d'en Planes i Avenc de Sant Tomàs (no confondre amb el proper Forat de Sant Tomàs.

topo 0: Forat del Celler d'en Planes
topo 1: Forat del Celler d'en Planes
topo 2: Forat del Celler d'en Planes

1. Gàzquez i Pons, Josep Lluis, (1995).-”Catàleg Espeleològic de la Noguera” Grallera (3-4):1-90. GE Lleidatà. Lleida.
  2. Navarro; Vela.(1971).-”Cuatro primeras para el R.E.S.” Butll. Centre Exc. Pirenaic (190). Barcelona.