Forat de Sant Tomàs

Avenc de 34 metres de fondària a Castelló de Farfanya.

S'inicia amb una sèrie de rampes tallades per passos verticals, un d'ells força estret, que duen fins un ressalt de 3 metres on es pren contacte amb l'esquerda principal de la cavitat, un segon ressalt de 6'5 metres ens situa a la base de l'esquerda. En direcció E, la cavitat continua uns 25 metres fins a fer-se impenetrable en el punt on hi ha el canvi de materials. En direcció O, i després de remuntar uns 6 metres, es pot accedir a una altra vertical esglaonada de 10 metres, seguida d'una altra de 5 metres, on finalitza en forma de meandre obstruït per una colada estalagmítica.
  • Municipi: Castelló de Farfanya
  • Comarca: Noguera
  • Unitat: Serres marginals - Oest

A la carretera C-12 de Balaguer a Àger, uns 250 metres després passar el quilòmetre 177, agafarem una pista a la dreta que es dirigeix a la granja de Sant Tomàs, després de 550 metres arribarem a una bassa d'aigua que es troba a la dreta de la pista, a l'esquerra hi ha un camp de sembrats, anirem fins a la part més al NE d'aquest sembrat, d'aquí surt un corriol que puja cap al N, al cap d'uns 250 metres ens dirigirem cap a l'O seguint la carena, on en un centenar de metres trobarem una placa indicadora de Reserva de Caça, des d'aquí ens dirigirem cap el cingle en direcció SO, trobant la cavitat a mig cingle, força molt proper al cartell esmentat.Coordenades aproximades sense excessiva fiabilitat.

La primera exploració tingué lloc el diumenge 21 març de 1971 per membres del RES - CE Pirenaic (Barcelona) a partir de les indicacions rebudes de la gent de l'entorn. Van haver de realitzar una desobstrucció per poder passar.

topo 0: Forat de Sant Tomàs

1. Gàzquez i Pons, Josep Lluis, (1995).-”Catàleg Espeleològic de la Noguera” Grallera (3-4):1-90. GE Lleidatà. Lleida.
  2. Navarro; Vela.(1971).-”Cuatro primeras para el R.E.S.” Butll. Centre Exc. Pirenaic (190). Barcelona.