Forat de les Encantades

Espectacular esquerda a la Vall d'Àssua.

Es tracta d'una esquerda a tocar del cingle d'uns 25 metres de longitud, i entre 1 i 2 metres d'amplada, l'esquerda segueix la direcció NE, essent el costat SO la part més alta, quasi a la meitat del recorregut exterior l'esquerda comença a agafar una forta inclinació, fins assolir bàsicament la fondària que aquesta té a l'interior de la mateixa en el punt més fons, a la qual s'accedeix des de la part SO de l'esquerda, per un pou d'uns 12 metres de fondària. La resta de l'esquerda té un desnivell mig entre 2 i 4 metres.
  • Municipi: Sort
  • Comarca: Pallars Sobirà
  • Unitat: Alt Pallars
  • Granunitat: Pirineu Axial
  • Última revisió: 2017-10-31 14:21:58

A la carretera C-13 en direcció de Sort a Llavorsí, 500 metres després de passar Rialp, ens desviarem a l'esquerra en direcció a Escàs. A l'entrada d'aquest poble a la dreta trobarem el cementiri, d'aquí surt un sender local que es dirigeix a Surp, el seguirem fins arribar al punt en que aquest travessa la línia elèctrica, on hi trobem un pal d'aquesta línia, uns metres més endavant i a la dreta surt un desdibuixat corriol que ens porta de seguida fins l'esquerda.

Conegut de sempre a Escàs, es diu que durant la guerra (1936-39) hi va baixar gent del poble amb cordes per amagar-hi les imatges religioses per tal d'evitar que fossin cremades.
Espeleològicament mai ha estat citada. L'escriptor Pep Coll en feu divulgació en el seu llibre Guia dels indrets mítics i llegendaris del Pallars Sobirà així com en un reportatge al programa Espai Terra emès per TV3 el dia 1-7-2010.
A pesar de que les informacions la situen a Escàs (Rialp), en realitat es troba a Altrón (Sort).

topo 0: Forat de les Encantades

foto 0: Forat de les Encantades
foto 1: Forat de les Encantades
foto 2: Forat de les Encantades
foto 3: Forat de les Encantades
foto 4: Forat de les Encantades

1. Coll, Pep.(2011).-Guia dels indrets mítics i llegendaris del Pallars Sobirà. Pàg.1-182(68-69). Paris ediciones.