Espeleo World

Forat de les Encantades

Espectacular esquerda a la Vall d'Àssua.

Es tracta d'una esquerda a tocar del cingle d'uns 25 metres de longitud, i entre 1 i 2 metres d'amplada, l'esquerda segueix la direcció NE, essent el costat SO la part més alta, quasi a la meitat del recorregut exterior l'esquerda comença a agafar una forta inclinació, fins assolir bàsicament la fondària que aquesta té a l'interior de la mateixa en el punt més fons, a la qual s'accedeix des de la part SO de l'esquerda, per un pou d'uns 12 metres de fondària. La resta de l'esquerda té un desnivell mig entre 2 i 4 metres.

• Municipi: Sort
  • Comarca: Pallars Sobirà
  • Unitat: Alt Pallars
  • Granunitat: Pirineu Axial
  • Última revisió: 2017-10-31 14:21:58

A la carretera C-13 en direcció de Sort a Llavorsí, 500 metres després de passar Rialp, ens desviarem a l'esquerra en direcció a Escàs. A l'entrada d'aquest poble a la dreta trobarem el cementiri, d'aquí surt un sender local que es dirigeix a Surp, el seguirem fins arribar al punt en que aquest travessa la línia elèctrica, on hi trobem un pal d'aquesta línia, uns metres més endavant i a la dreta surt un desdibuixat corriol que ens porta de seguida fins l'esquerda.

Conegut de sempre a Escàs, es diu que durant la guerra (1936-39) hi va baixar gent del poble amb cordes per amagar-hi les imatges religioses per tal d'evitar que fossin cremades.
Espeleològicament mai ha estat citada. L'escriptor Pep Coll en feu divulgació en el seu llibre Guia dels indrets mítics i llegendaris del Pallars Sobirà així com en un reportatge al programa Espai Terra emès per TV3 el dia 1-7-2010.
A pesar de que les informacions la situen a Escàs (Rialp), en realitat es troba a Altrón (Sort).

Topos

topo Forat de les Encantades

Media

foto Forat de les Encantadesfoto Forat de les Encantadesfoto Forat de les Encantadesfoto Forat de les Encantadesfoto Forat de les Encantades

Biblio

1. Coll, Pep.(2011).-Guia dels indrets mítics i llegendaris del Pallars Sobirà. Pàg.1-182(68-69). Paris ediciones.