Cova Savarneda

Cavitat de 23 metres de desnivell i 125 metres de recorregut al municipi de Soriguera.

Per una escala de pedra es baixa per l'ampla boca fins arribar al sòl, on aquest forma una pronunciada rampa fins arribar a una sala d'uns 25 metres de diàmetre.A l'esquerra de la sala assolim el punt més baix de la cavitat -23 metres, on trobem un nivell d'aigua d'uns 3 metres de fondària per dos metres d'ample i uns 15 metres de llargada.
Seguint cap al sud, trobem una petita sala amb dues continuacions; per l'esquerra segueix uns pocs metres per una gatera fins que sifona. Per la dreta segueix una galeria fins arribar a un conducte totalment erosionat per l'aigua en el qual destaquen els materials com són els guixos i les pissarres. La continuació resta obstruïda per ensorraments.
  • Municipi: Soriguera
  • Comarca: Pallars Sobirà
  • Unitat: Alt Pallars
  • Granunitat: Pirineu Axial
  • Litologia: Guixos
  • Bio: Coleoptera, Leiodidae, Pallaresiella pallaresana (Jeannel) 16 exemplars 29-X-2017 Serrano-Roca leg.
  • Última revisió: 2017-11-08 06:43:02

A la carretera N-260 que va de Pobla de Segur en direcció a Sort, un cop passat el quilòmetre 283 i a menys de 3 quilòmetres abans d'arribar a Sort, ens desviarem a la dreta per la carretera LV-5131, seguint aquesta carretera, un cop travessat el riu, arribarem al cap d'uns 400 metres a les Cases de Savarneda, la cova es troba a la part posterior d'aquesta, però dins del seu recinte. Entre la casa i un gran estable semi cobert i amb bestiar, situat a l'esquerra de la casa, hi ha una mena de carrer amb dues tanques per evitar que surti el bestiar, al final del carrer cal girar a la dreta per darrera de la casa, on trobem una nova tanca i un cartell indicant que estem en una propietat privada, un cop passada la tanca, a l'esquerra trobem un mur de poca alçada amb una porta de reixa metàl·lica, aquesta dóna accés a la cavitat mitjançant unes escales.

Aquesta cavitat és coneguda a la comarca com a cova del Drac. Coneguda de sempre i utilitzada per la gent de la casa com a rebost, a l'interior encara s'hi conserva l'escala per accedir-hi i l'edificació. Espeleològicament, fins els anys 90 només és tenien noticies de la cova per alguna ressenya d'exploració o cites biospeleològiques, encara que era força visitada per espeleòlegs.
A finals del la dècada de 1980 és topografiada pel GIRES, però aquesta no és publicà fins el 1993. El 1990 és topografiada de nou per la SIE-CEA.

Topònim: El nom “Saverneda” li venia donat, degut a que apareixia recollit en les edicions antigues dels mapes de la zona, si més no, en la mateixa masia podem veure la retolació antiga feta en forja, nomenant-la “Sabarneda”. Segons el nomenclàtor de toponímia de Catalunya, el nom correcte és el de “Savarneda”.

topo 0: Cova Savarneda

foto 9: Cova Savarneda
foto 10: Cova Savarneda
foto 11: Cova Savarneda

1. GIRES (1993).-”Cova Saverneda”. Passamà (1):51. GIRES. Sant Esteve de Sesrovires
  2. Rubinat, Francesc; Ametller, Jaume (1990).-"Cova Saverneda" Fulls Periòdics d'Informació General. (31):12. Federació Catalana d'Espeleologia. Barcelona.
  • Actualització de la fitxa el novembre de 2017. Dades aportades per Montse Roca i Juli Serrano (SIE-CEA), amb Arcadia Cabanas i Francesc Rubinat (ERE-CEC).