Esquerda Nº2 del Mas de les Fonts

Esquerda de 51 metres de fondària a Vallirana

La seva característica principal és la seva estretor, gairebé no es pot girar el cos en tota la cavitat. L'estretor i la gran quantitat de pedres i terra que cauen al més petit descuit, la fan difícil d'explorar. Baixats el primers metres trobem un pas estret per on surt habitualment un fort corrent d'aire.
  • Municipi: Vallirana
  • Última revisió: 2021-03-09 14:19:21

Cal agafar la pista que surt del Pla d'Ardenya en direcció a la Serra del Mas i el Sotarro, en arribar a la primera cruïlla cal seguir per la de l'esquerra, quan ja pràcticament s'acaba la pujada i la pista gira cap a la dreta en direcció a la dolina de la serra del Mas, haurem de desviar-nos cap a l'esquerra en direcció a la cinglera, abans d'arribar-hi trobarem una esquerda que ens barra el pas, seguint-la tant a la dreta com a l'esquerra anirem trobant els diferents números que se li han donat a l'Esquerda del Mas de les Fonts. La nº 2 està tal com s'arriba a l'esquerra, abans de la número 4 i la número 1.

Malgrat que s'atribueix la primera exploració a en Font i Sagué, i aquest l'esmenta al seu catàleg, però enlloc diu que hi hagi estat. A l'article de la Font d'Armena ni tant sols l'esmenta.
Rafael Amat i Carreras l'explora per primer cop el 24 d'agost del 1925 i l'anomena Esquerda del Mas de les Fonts. Considera que pot haver baixat fins a -50 metres, tira una pedra i calcula que l'esquerda baixa uns 50 metres més.
Sempre hem tingut dubtes de si en Rafael Amat va explorar aquesta esquerda o bé va estar la número 1. Per les explicacions donades, la fondària i el fet que la número 1 tingui dues boques i ell no ho esmenta, pensem que l'esquerda que va explorar va ser aquesta.
El 1963, la gent del Club Muntanyenc Barcelonès la va tornar a explorar i li atorguen una fondària de 40 metres. Aquests també l'anomenen Esquerda del Mas de les Fonts.
A finals dels anys 70s es explorada per l'ERE del CEC, on citen les diferent esquerdes com Penya Esquerdada, amb diferents números per identificar-les, en aquest cas la número 2.
El 2 de novembre de 1996 és explorada i topografiada per membres del SEO-CE Vallirana, aquest l'anomenen amb les sigles SM-1, però no aconsegueixen baixar més d'una quinzena de metres degut a l'estretor, tot i que van fer un sondeig fins a -50 metres.

topo 0: Esquerda Nº2 del Mas de les Fonts

foto 2: Esquerda Nº2 del Mas de les Fonts
foto 3: Esquerda Nº2 del Mas de les Fonts
foto 4: Esquerda Nº2 del Mas de les Fonts

1. Amat i Carreras, Rafael (1972).-”Sota el Massís de Garraf III”. Espeleòleg (16):787-801. ERE-CEC. Barcelona.
  2. Font i Sagué, N. (1898).- “Un descobriment espeleològich (teoria de la Font d'Armena)” Butlletí. CEC (45): 237-248; (46): 265-276. Centre Excursionista de Catalunya. Barcelona.
  3. Amenós, Toni.(1980).-“Esquerda del Mas de les Fonts”. Espeleòleg (30): 679-684.
  4. SEO del CE Vallirana. (2001).-“Les Esquerdes del Mas de les Fonts” Ardenya (1):1-7. Vallirana.
  5. Rubinat Aumedes, Francesc (2004).- “Catàleg Espeleològic del Massís de l'Ordal”. Espeleosie (Monogràfic):1-117. SIE del CE Àliga. Barcelona.
  6. Valles, Jordi de (2017).-”Baix Llobregat” Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol.6):1-468. EC Gràcia/FCE.
  • Situació, coordenades i fotografies facilitades per Montse Roca i Juli Serrano (SIE-CEA), març de 2021.