Espeleo World

Esquerda Nº1 del Mas de les Fonts

Esquerda de 38 metres de fondària a Vallirana

De tot el conjunt d'esquerdes del Mas de les Fonts és la més coneguda, la boca superior dóna accés a un pou de 36 metres. La boca inferior te més amplada  i és de fàcil accés, després de baixar a una petita sala un pas estret comunica amb un pou de 20 metres la base forma una galeria descendent de 18 metres de recorregut fins fer-se impracticable. Aquest sector de galeria comunica amb la base del pou de 36 metres.

• Municipi: Vallirana
  • Bio: Troglocharinus Ferreri Reitt. Recol·lectats 13 exemplar l'agost del 1936 per Noel Llopis Lladó. Recol·lectats 14 i 32 exemplars respectivament el 6 d'abril del 1975 i l'onze de setembre del 1976 per Oleguer Escolà i Boada.
  • Última revisió: 2012-11-17 12:43:50

Cal agafar la pista que surt del Pla d'Ardenya en direcció a la Serra del Mas i el Sotarro, en arribar a la primera cruïlla cal seguir per la de l'esquerra, quan ja pràcticament s'acaba la pujada i la pista gira cap a la dreta en direcció a la dolina de la serra del Mas, haurem de desviar-nos cap a l'esquerra en direcció a la cinglera, abans d'arribar-hi trobarem una esquerda que ens barra el pas, seguint-la tant a la dreta com a l'esquerra anirem trobant els diferents números que se li han donat a l'Esquerda del Mas de les Fonts. La nº 1 és la que es troba més a l'esquerra de totes quan ja comença el pendent.

A pesar que s'atribueix la primera exploració a en Font i Sagué, aquest l'esmenta al seu catàleg, però mai diu que hagi estat. A l'article de la Font d'Armena ni tant sols l'esmenta.
Rafael Amat i Carreras l'explora per primer cop el 24 d'agost del 1925 i l'anomena Esquerda del Mas de les Fonts. Considera que pot haver baixat fins a -50 metres, tira una pedra i calcula que l'esquerda baixa 50 metres més.
El 1963, la gent del Club Muntanyenc Barcelonès la va tornar a explorar i li atorguen una fondària de 40 metres. També l'anomenen Esquerda del Mas de les Fonts.

Topos

topo Esquerda Nº1 del Mas de les Fontstopo Esquerda Nº1 del Mas de les Fonts

Media

Biblio

1. Font i Sagué, N. (1898).- “Un descobriment espeleològich (teoria de la Font d'Armena)” Butll. CEC (45): 237-248; (46): 265-276. Centre Excursionista de Catalunya. Barcelona.
  2. Amenós, Toni.(1980).-“Esquerda del Mas de les Fonts”. Espeleòleg (30): 679-684.
  3. SEO del CE Vallirana. (2001).-“Les Esquerdes del Mas de les Fonts” Ardenya (1):1-7. Vallirana.
  4. Rubinat Aumedes, Francesc (2004).- “Catàleg Espeleològic del Massís de l'Ordal”. Espeleosie   (Monogràfic):1-117. SIE del CE Àliga. Barcelona.