Espluga del Congost

Cova de 80 metres de recorregut a Abella de la Conca

Boca d'uns 23x6 metres amb una galeria que segueix en direcció est lleugerament ascendent i que manté les mateixes dimensions que la boca fins els 40 metres on cal superar una gran colada. Un cop dalt la galeria gira cap al nord-est i continua pujant fins tancar-se. A la galeria d'entrada, en la banda nord, trobem un gran amuntegament de blocs, darrera d'aquests es troba una galeria paral·lela que té una petita e impracticable obertura a l'exterior.
  • Municipi: Abella de la Conca
  • Comarca: Pallars Jussà
  • Unitat: Boumort, el

Uns 300 metres abans d'arribar al poble d'Abella de la Conca, a l'esquerra, surt una pista que porta a can Xinco i a cal Borrell. Poc abans d'arribar a l'entrada privada d'aquesta última, surt un desviament a la dreta amb un cartell que indica cap a Sant Corneli. Es passa a fregar de cal Borrell i es segueix uns 200 metres més fins a una corba a l'esquerra amb una bona esplanada on deixar els cotxes. Al NE, un corriol s'enfila fins arribar al camí que penetra en el congost i a la poca estona de seguir-lo, a la dreta, apareix una roca-monòlit (Pedra Ficada). Des d'aquest punt cal començar a enfilar-se, gairebé sense camí, en direcció al cingle superior on a l'esquerra del torrent (dreta hidrogràfica) es veu una important esllavissada, relativament recent, i que ha cobert d'enormes blocs bona part del vessant. Cal seguir pujant fins trobar un enorme bloc, i des d'aquest dirigir-se a la base del cingle de la dreta segons el sentit de la marxa on es troba l'àmplia boca de la cavitat.

Coneguda de sempre per la gent del país. La primera referència d'exploració espeleològica correspon a la SIE del CEA l'any 1965.

topo 0: Espluga del Congost

foto 0: Espluga del Congost
foto 1: Espluga del Congost
foto 2: Espluga del Congost
foto 3: Espluga del Congost
foto 4: Espluga del Congost
foto 5: Espluga del Congost
foto 6: Espluga del Congost

1. Senent, J.; Victoria, JM.(1965).-“Datos para el conocimiento espeleológico del macizo del Boumort”. Montaña (100):269-281 Centre Excursionista de Catalunya. Barcelona.
  2. Borrás, J; Miñarro, J.M.; Talavera, F. (1978).- Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol.3): 59-64. Ed. Políglota. Barcelona.
  3. Vega, J. De la. (1981).-”Aplec de documents arqueològics de les coves del Montsec i llur projecció a les comarques i serres properes”. Mediterrània (12): 1-359.