Balma del Congost

Balma de 9 metres de recorregut a Abella de la Conca

Boca d'uns 25x3 metres i 9 metres de fons, amb una petita aportació d'aigua.
  • Municipi: Abella de la Conca
  • Comarca: Pallars Jussà
  • Unitat: Boumort, el

Uns 300 metres abans d'arribar al poble d'Abella de la Conca, a l'esquerra, surt una pista que porta a can Xinco i a cal Borrell. Poc abans d'arribar a l'entrada privada d'aquesta última, surt un desviament a la dreta amb un cartell que indica cap a Sant Corneli. Es passa a fregar de cal Borrell i es segueix uns 200 metres més fins a una corba a l'esquerra amb una bona esplanada on deixar els cotxes. Al NE, un corriol s'enfila fins arribar al camí que penetra en el congost i a la poca estona de seguir-lo, a la dreta, apareix una roca-monòlit (Pedra Ficada). Des d'aquest punt cal començar a enfilar-se, gairebé sense camí, en direcció al cingle superior on a l'esquerra del torrent (dreta hidrogràfica) es veu una important esllavissada, relativament recent, i que ha cobert d'enormes blocs bona part del vessant.   Cal seguir pujant fins quasi l'esllavissada ja que la balma es troba a pocs metres a la dreta d'aquesta al peu del cingle.

Coneguda de sempre per la gent del país. La primera referència d'exploració espeleològica correspon a la SIE del CEA l'any 1965.

topo 0: Balma del Congost

foto 0: Balma del Congost
foto 1: Balma del Congost
foto 2: Balma del Congost
foto 3: Balma del Congost

1. Senent, J.; Victoria, JM.(1965).-“Datos para el conocimiento espeleológico del macizo del Boumort”. Montaña (100):269-281 Centre Excursionista de Catalunya. Barcelona.
  2. Borrás, J; Miñarro, J.M.; Talavera, F. (1978).- Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol.3): 59-64. Ed. Políglota. Barcelona.