Balma de l'Olivé

Balma de 9 metres de recorregut a Abella de la Conca

Boca d'uns 12x7 metres i 9 metres de fons, amb el sòl en suau pendent.Sense cap mena d'interès.
  • Municipi: Abella de la Conca
  • Comarca: Pallars Jussà
  • Unitat: Boumort, el

Uns 300 metres abans d'arribar al poble d'Abella de la Conca, a l'esquerra, surt una pista que porta a can Xinco i a cal Borrell. Poc abans d'arribar a l'entrada privada d'aquesta última, surt un desviament a la dreta amb un cartell que indica cap a Sant Corneli. Es passa a fregar de cal Borrell i es segueix uns 200 metres més fins a una corba a l'esquerra amb una bona esplanada on deixar els cotxes. Al NE, un corriol s'enfila fins arribar al camí que penetra en el congost i a la poca estona de seguir-lo, a la dreta, apareix una roca-monòlit (Pedra Ficada). Des d'aquest punt cal començar a enfilar-se, gairebé sense camí, en direcció al cingle superior on a l'esquerra del torrent (dreta hidrogràfica) es veu una important esllavissada, relativament recent, i que ha cobert d'enormes blocs bona part del vessant.  Cal seguir pujant fins arribar als plans superiors, fins arribar a un cingle des d'on divisarem enfront a l'altra banda de la vall l'Espluga de l'Olivé. Cal seguir en direcció a aquesta camp a través ja que no es conserva cap mena de camí. La Balma es troba en el marge dret hidrogràfic del barranc de Monteguida.

Coneguda de sempre per la gent del país. Fins l'actualitat no hi havia cap referència d'haver estat explorada.

topo 0: Balma de l'Olivé

foto 0: Balma de l'Olivé
foto 1: Balma de l'Olivé

1. Senent, J.; Victoria, JM.(1965).-“Datos para el conocimiento espeleológico del macizo del Boumort”. Montaña (100):269-281 Centre Excursionista de Catalunya. Barcelona.
  2. Dades inèdites aportades per Arcadia Cabanas i Francesc Rubinat.