Espluga de Cordes

Balma de 5 metres de fons a Cambrils (Odèn).

La balma té uns 60 metres d'obertura. Les parets són altes i allargades, en forma de lluna creixent, amb diverses formacions litogèniques que baixen enganxades a la paret, com petites banderoles, i pel mig, quan plou, hi salta l’aigua de la rasa que ha recollit de la pluja. Està orientada de cara sud, molt ben protegida de l’aire del nord. Actualment encara es fa servir per tancar-hi el bestiar, una mica separada hi ha la barraca de pedra seca amb teulada de fusta.
Davant seu hi ha petits prats de conreu que baixen de desnivell gradualment en feixes, avui dia abandonats. Hi ha encara, aparcat, un carro de tracció animal i, al mig de tot, hi han diversos arbres cirerers, que a l’estiu fan una ombra molt agradable.
  • Municipi: Odèn
  • Última revisió: 2017-05-08 06:36:26

Està situada al nord-est de Cambrils i al sud-oest del tossal de Cambrils. Per arribar-hi partirem del veïnat de Cambrils per la carretera L-4241 en direcció Alinyà. Un cop passat el coll de Boix, per la dreta, pujarem pel camí forestal que va als prats de Cambrils. Després de recorrer 1,850 metres, en una corba molt tancada a l'esquerra en el tram de pista que està asfaltat, a sota mateix a la dreta, veurem l’Espluga, que destaca sobre el paisatge de prats herbats, al mig de la costa. Podrem baixar-hi a peu per un camí ample que dóna la volta fins allà mateix.

Les úniques dades que tenim de referència, són les aportades per Salvador Codina que la va topografiar l'abril del 2010 i la publicà el 2014.

topo 0: Espluga de Cordes

foto 0: Espluga de Cordes
foto 1: Espluga de Cordes
foto 2: Espluga de Cordes
foto 3: Espluga de Cordes

1. Codina, Salvador.(2014).-”Espluga de Cordes”. Corriol (178):14. CE Solsonès.