Espluga de Cal Jaumetó

Balma de 8 metres de fons a Odèn.

Es tracta d'una balma que s'havia aprofitat com habitatge per la seva bona situació sobre la Vall del riu Fred, i refugi de les inclemències del temps perquè està a la cara S, molt ben arrecerada de la tramuntana i la pluja a l'hivern, i assolellada a l'estiu.
Encara trobarem les parets molt fumades de sutja, un forn, armaris encastats, una petita font degoteig, corrals i parets mig ensorrades.
Es tracta d'una balma de 28 metres d'obertura frontal per 6 metres d'alt i 8 metres de fons, que fou habitada per la família que li donà el nom fins ben entrat el segle XX.
  • Municipi: Odèn
  • Última revisió: 2014-08-20 18:27:25

Visible des de la carretera i a uns 400 metres d'ella. Cal situar-se a la carretera L-401, de Cambrils a Coll de Jou, a l'alçada del quilòmetre 22,200. Per la banda esquerra surt una pista asfaltada que en un curt recorregut, ens situa a les masies de cal Xinquet i cal Petit, situades una a tocar de l'altra però a diferent alçada, cal deixar el vehicle en aquest punt i seguir el camí fins cal Jaume, que trobarem a la dreta del camí. Aquí trobarem un sender que dóna la volta al Tossal de Cambrils, senyalitzat amb pintura verda clara (dades de 1997). Anirem seguint aquest sender en direcció NO, pel costat d'un camp. Pujarem fent ziga-zagues pel mig del bosc, i abans d'arribar al marge d'un camp superior, en un revolt a l'esquerra, sota d'un pi, entre mig d'alzineres, deixarem el sender i seguirem per la dreta un corriol abandonat, per una suau pendent, que ens portarà a sota mateix de la balma de cal Jaumetó.

Cavitat coneguda i utilitzada com habitatge des de temps immemorials.

topo 0: Espluga de Cal Jaumetó

1. Borràs,J; Miñarro,J.M; Talavera,F.(1980).-”l'Urgell, el Solsonès, la Segarra i el Berguedà”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol 5):1-233. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Codina, Salvador.(2003).- “Espluga de Cal Jaumetó” Corriol (130):11-12. CE Solsonès.
  3. Valles, Jordi de (2009).-”Alt Urgell, Noguera, Pla d'Urgell,Segarra, Solsonès, Urgell” Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.2):278-279. EC Gràcia – FCE.