Cova Nº1 de l'Escudelleta

Cova de 26 metres de recorregut al barranc de la Pixera, (Capafonts).

Una galeria de 8 metres de longitud amb una secció d'1,5X2,20 metres ens porta fins una gatera de 0,40 metres de secció, aquesta en porta a una altra galeria de 6 metres de recorregut, en aquest punt la galeria segueix en baixada fins arribar al sifó.
A la banda dreta de la galeria d'entrada, també hi trobem una estreta gatera que dóna a l'exterior.
  • Municipi: Capafonts
  • Comarca: Baix Camp
  • Última revisió: 2018-03-16 16:35:11

Sortint del poble de Capafonts per la carretera TV-7041 en direcció a Mont-ral, a l'alçada del quilòmetre 21,220 a la dreta surt una pista, al cap de pocs metres trobem a l'esquerra un camí amb un indicador per anar a la Foradada. Cal seguir-lo i en fort pendent ens enfilem sense pèrdua fins la Foradada. Un cop passada aquesta, el camí segueix pujant fins trobar una desviació a la dreta, seguirem pujant fins arribar a la base d'una cinglera on es troben totes les coves i la font conegudes com Escudelleta, el camí en aquest punt discorre pla en direcció a la capçalera del barranc de la Pixera, i finalment el remuntarem paral·lel a ell, fins arribar a un pla on hi fa cap una pista i a la dreta hi trobem una petita cabana metàl·lica, des del camí, ens dirigirem a l'esquerra una trentena de metres en direcció a la base del cingle, on trobarem la boca de la cova.

Malgrat ser conegudes des de temps llunyans per la gent de la contrada, la primera cita que trobem és deguda a J. Ferraté (1918) que en fa esment del conjunt de coves tot anomenant-les Coves de l'Escudelleta.
J. Iglésies i J. Santasusagna (1930) a la seva guia excursionista de les Muntanyes de Prades, també fan esment però especifiquen que la més important de totes elles és l'anomenada Cova del Grèvol.
Els anys 1968 i 1969, membres del Grup Geogràfic de Gràcia (després EC de Gràcia) visiten la cova del Grèvol, anomenant-la Cova de l'Escudelleta.
Els anys 1981 i 1982, membres de la SIEP – CE Poblet de Barcelona, fan un treball de recopilació del conjunt de totes les cavitat i les numeren (1 al 10) però les anomenen del Barranc de la Pixera, encara que hagués estat més correcte fer-ho com a Coves de l'Escudelleta.

topo 0: Cova Nº1 de l'Escudelleta
topo 1: Cova Nº1 de l'Escudelleta

foto 0: Cova Nº1 de l'Escudelleta
foto 1: Cova Nº1 de l'Escudelleta
foto 2: Cova Nº1 de l'Escudelleta
foto 3: Cova Nº1 de l'Escudelleta
foto 4: Cova Nº1 de l'Escudelleta
foto 5: Cova Nº1 de l'Escudelleta

1. Borràs, J.; Miñarro,J.M.; Talavera, F. (1984).-”el baix camp, el priorat i la ribera d'ebre”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.7):57-58 Ed Políglota.
  2. Ferraté, J.(1918).-Espeleologia a les Comarques Tarragonines.134 pp. Reus.
  3. Iglesies, J.(1929).-Les muntanyes de Prades, el Montsant i la serra de la Llena. 366 pàg. Agrupació Excursionista de Reus.
  4. Iglesies, J.; en col.laboració amb Santasusagna, J. (1930).- Les muntanyes de Prades, el Montsant i la serra de la Llena. 2ª edició. 366 pàg. Agrupació Excursionista de Reus.
  5. Talavera, Ferran (1982).-”Las cavidades del barranc de la Pixera (Motllat-Baix Camp)”. Boletín Espeleoógico SIEP (14):30-41. SIEP – CE Poblet.
  • Coordenades, fotografies i dades actualitzades, aportades per l'equip d'EspeleoÍndex.