Cova Nº4 de l'Escudelleta

Cova de 14 metres de recorregut al barranc de la Pixera, (Capafonts).

La boca de 3,5X5 metres, dóna accés a una galeria de 14,70 metres de recorregut en suau pendent ascendent, on al final de la galeria hi ha una curiosa colada que impedeix l'accés a una cambra que es visualitza al darrera.
  • Municipi: Capafonts
  • Comarca: Baix Camp
  • Última revisió: 2018-03-17 15:09:16

Sortint del poble de Capafonts per la carretera TV-7041 en direcció a Mont-ral, a l'alçada del quilòmetre 21,220 a la dreta surt una pista, al cap de pocs metres trobem a l'esquerra un camí amb un indicador per anar a la Foradada. Cal seguir-lo, i en fort pendent ens enfilem sense pèrdua fins la Foradada. Un cop passada aquesta, el camí segueix pujant fins trobar una desviació a la dreta, seguirem pujant fins arribar a la base d'una cinglera on es troben totes les coves i la font conegudes com Escudelleta, un cop a la font, seguirem endavant 67 metres, on a l'esquerra trobarem un corriol que en uns pocs metres ens porten a un gran balmat on s'obren les dues galeries de les coves nº 4 i nº 5 de l'Escudelleta, a la boca de la nº 4 hi trobem un petit mur de pedra seca. Aquestes dues coves es trobem a 35 metres abans d'arribar a la cova del Grèvol.

Malgrat ser conegudes des de temps llunyans per la gent de la contrada, la primera cita que trobem és deguda a J. Ferraté (1918) que en fa esment del conjunt de coves tot anomenant-les Coves de l'Escudelleta.
J. Iglésies i J. Santasusagna (1930) a la seva guia excursionista de les Muntanyes de Prades, també fan esment però especifiquen que la més important de totes elles és l'anomenada Cova del Grèvol.
Els anys 1968 i 1969, membres del Grup Geogràfic de Gràcia (després EC de Gràcia) visiten la cova del Grèvol, anomenant-la Cova de l'Escudelleta.
Els anys 1981 i 1982, membres de la SIEP – CE Poblet de Barcelona, fan un treball de recopilació del conjunt de totes les cavitat i les numeren (1 al 10) però les anomenen del Barranc de la Pixera, encara que hagués estat més correcte fer-ho com a Coves de l'Escudelleta.

topo 0: Cova Nº4 de l'Escudelleta

foto 4: Cova Nº4 de l'Escudelleta
foto 5: Cova Nº4 de l'Escudelleta
foto 6: Cova Nº4 de l'Escudelleta

1. Borràs, J.; Miñarro,J.M.; Talavera, F. (1984).-”el baix camp, el priorat i la ribera d'ebre”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.7):59 Ed Políglota.
  2. Ferraté, J.(1918).-Espeleologia a les Comarques Tarragonines.134 pp. Reus.
  3. Iglesies, J.(1929).-Les muntanyes de Prades, el Montsant i la serra de la Llena. 366 pàg. Agrupació Excursionista de Reus.
  4. Iglesies, J.; en col.laboració amb Santasusagna, J. (1930).- Les muntanyes de Prades, el Montsant i la serra de la Llena. 2ª edició. 366 pàg. Agrupació Excursionista de Reus.
  5. Talavera, Ferran (1982).-”Las cavidades del barranc de la Pixera (Motllat-Baix Camp)”. Boletín Espeleoógico SIEP (14):30-41. SIEP – CE Poblet.
  • Coordenades, fotografies i dades actualitzades, aportades per l'equip d'EspeleoÍndex.