Cova del Manyé

Cova de 90 metres de recorregut a la Bisbal del Penedès.

De les tres boques que té la cavitat, la més propera a la pedrera és d'accés vertical, mitjançant un pou de 6,50 metres, un pont de roca la separa d'una altra boca situada a 1 metre i taponada per grans blocs, probablement per evitar en el seu dia la caiguda d'animals. Per la tercera boca cal superar un ressalt vertical d'1 metre, seguit d'un nou ressalt d'1,70 metres, al que segueix una curta galeria en pendent que ens duu fins una sala de 15X10 metres, el sòl d'aquesta és en suau pendent en direcció NE, mentre que en direcció SO és en fort pendent, on una rampa de blocs ens porta per una curta galeria fins una saleta final de 9X4 metres amb forma triangular, al final d'aquesta hi ha un petit pouet obturat per blocs.
El desnivell aproximat és de 19 metres i el recorregut també aproximat és d'uns 90 metres. Aquestes dades són el resultat d'haver fet una poligonal boca-fons i a la galeria NE, realitzada el gener de 2016; seria interessant realitzar una nova topografia.

Malauradament, tant a l'exterior com dins de la cavitat hi trobem una gran quantitat de llaunes de begudes (Gener 2016)

Actualització: La Montse Mañosa ens fa saber que, juntament amb en Jordi Navarro, ambdós del Centre Excursionista de Castellar del Vallès, el dia 2 d'abril de 2022 van procedir a extreure, tant de l'interior com de l'exterior de la cavitat, totes les deixalles que hi havien. Esperem que duri l'estat actual.
  • Municipi: Bisbal del Penedès, La
  • Comarca: Baix Penedès
  • Unitat: Montmell, el
  • Última revisió: 2022-04-04 07:37:08

Des de la Bisbal del Penedès anirem en direcció a la urbanització el Priorat de la Bisbal, un cop creuat el pont de l'autopista seguirem recte fins el carrer Segovia, el seguirem fins que acaba l'asfalt, on trobem tota mena de deixalles. Seguirem el camí de terra que es dirigeix a la pedrera, als 50 metres trobem un camí a la dreta que es dirigeix al torrent, els seguirem fins entrar al llit d'aquest, remuntarem pel llit del torrent uns 170 metres, fins trobar un corriol a l'esquerra que remunta el vessant esquerre segons la marxa, el seguirem fins arribar a la pedrera, travessarem aquesta seguint el corriol, al final de la pedrera trobem el llit del torrent del Manyer, el corriol segueix pel costat dret del torrent (esquerra hidrogràfica), després d'uns 30 metres d'haver deixat la pedrera, trobarem la boca de la cavitat; un metre més amunt hi ha l'altra boca tapada amb grans blocs, i 10 metres més endavant hi ha la boca d'accés més senzill.

Coneguda d'antic a la zona, s'hi han fet prospeccions arqueològiques, l'únic article sobre la cavitat i topografia coneguda és el realitzat per la SIE del CEA el 29 d'abril del 1973.
També es coneix com avenc del Manyer.

topo 0: Cova del Manyé

foto 5: Cova del Manyé
foto 6: Cova del Manyé
foto 7: Cova del Manyé

1. Borràs, J.; Miñarro, JM.; Talavera, F. (1978).-”l'alt camp, la conca de barberà, el baix penedès i el tarragonès”. Catàleg espeleològic de Catalunya. (Vol. 5): 1-234. Políglota. Barcelona.
  2. Ferro, Antonio. (1974).-”La Cova-Avenc del Manyé”. EspeleoSie (15):111-115. SIE-CE Àliga. Barcelona.
  • Situació facilitada per Jaume Claverí.