Avenc de Puig Francàs

Avenc de 8 metres de fondària a la Juncosa de Montmell.

Un pou de 3,50 metres que es pot davallar fàcilment sense material, ens situa en una sala en pendent, al final de la qual un pas estret entre formació i amb un petit ressalt, ens porta a una saleta on el sostre es troba a 6,23 metres d'alçada. La cavitat es troba bastant malmesa, ja que hi han moltes estalactites trencades.
  • Municipi: Montmell, El
  • Comarca: Baix Penedès
  • Unitat: Montmell, el
  • Última revisió: 2015-02-25 13:35:29

A la carretera TV-2401 de la Bisbal del Penedès en direcció a la Juncosa de Montmell, quasi arribant a aquest darrer poble, trobem la desviació cap Aiguaviva i el coll d'Arca; just enfront surt una carretera asfaltada que acaba al cap d'un centenar de metres i que ens situa a la part alta de la pedrera, cal seguir la pista que es dirigeix al Puig Francàs, aviat trobarem un cadenat que impedeix el pas de vehicles, el camí inicia una suau pujada fins arribar a una marcada corba a la dreta, on la pujada es fa més pronunciada fins arribar a una nova corba, aquest cop a l'esquerra, seguim pujant fins arribar a la següent corba, aquesta vegada a la dreta; 35 metres més endavant i a l'esquerra del camí s'obre la depressió on es troba la cavitat.

La primera notícia que tenim d'aquest avenc la dóna Font i Sagué en el seu Catàlech (1897), tot fent referència a les dades que en Pau Teixidor, metge de Rodonyà i soci-delegat del CEC, aporta a l'interrogatori sobre cavitats que havia fet l'any anterior. Així fa constar: “A 30 minuts de la població. Ha sigut explorat per en Pau Teixidor, que hi trobà molts restos d'animals” (sic).
Mai més es van tenir dades sobre aquesta cavitat. L'any 1971, membres de la SIE – CE Àliga exploren un petit avenc de 6 metres de fondària a la zona del Puig Francàs, tot anomenant-lo Avenc de la Figuerota i en diferents rutes excursionistes surt citat amb aquest nom.
Mentre no es demostri el contrari, estem convençuts que aquest avenc és l'avenc de Puig Francàs citat per Pau Teixidor. Es troba molt a prop del cim del mateix nom, al costat del camí i fàcil d'explorar sense cap mena de material, car Pau Teixidor, aficionat a l'arqueologia i la paleontologia, no disposava d'estris per fer l'exploració d'un pou.

topo 0: Avenc de Puig Francàs

foto 0: Avenc de Puig Francàs
foto 1: Avenc de Puig Francàs
foto 2: Avenc de Puig Francàs
foto 3: Avenc de Puig Francàs
foto 4: Avenc de Puig Francàs
foto 5: Avenc de Puig Francàs
foto 6: Avenc de Puig Francàs

1. Borràs, J.; Miñarro,JM.; Talavera, F. (1978).- Catàleg Espeleològic de Catalunya. Vol. 2 (l'Alt Camp, la Conca de Barberà,el Baix Penedès i el Tarragonès):246 pp. Ed. Poliglota. Barcelona.
  2. Font i Sagué, N. (1897).-”Catàlech Espeleològich de Catalunya”. Butlletí del CEC (29):197-202. Centre Excursionista de Catalunya.