Cova del Clos

Cova de 30 metres de recorregut a Vilalleons (Sant Julià de Vilatorta).

Una estretíssima boca dóna accés a una única galeria plana i recta, excavada sobre una diàclasi de direcció N-S. Antigament la boca oferia un petit ressalt d'entrada, el qual pràcticament ha desaparegut degut als sediments procedents de l'exterior que s'han anat acumulant, provocant que l'entrada encara sigui més estreta.
  • Municipi: Sant Julià de Vilatorta
  • Comarca: Osona
  • Unitat: Plana de Vic, la
  • Granunitat: Depressió Central
  • Última revisió: 2014-11-16 06:47:51

A la carretera BV-5202 de Sant Julià de Vilatorta a Vilalleons, en arribar al punt quilomètric 3,350 seguirem una pista a l'esquerra, que en uns 500 metres ens portarà fins la masia del Gili. Tot just passar la masia, la pista fa un fort revolt a la dreta per dirigir-se a l'antiga pallera, actualment rehabilitat com habitatge. Just en el revolt, surt un sender que passa per darrera d'aquest edifici i es dirigeix cap el NE, després de recórrer uns 140 metres, a l'esquerra del sender trobem un pi força gran amb una fita al seu peu, des d'aquí seguirem en direcció SE, on al cap d'uns 40 metres trobarem la boca de la cova.

Desconeixem quan es va efectuar la primera exploració, però per les dades conegudes, sembla ser que va estar descoberta pel vigatà Eduard Clos a mitjans de la dècada dels seixanta del passat segle.
El 1970 membres de la SIE del CE Àliga realitzen l'exploració i topografia d'aquesta cavitat, així com la d'altres de la zona.

topo 0: Cova del Clos

foto 0: Cova del Clos
foto 1: Cova del Clos

1. Borràs, J; Miñarro, JM; Talavera, F. (1980).-”el baix empordà, el gironès,la selva, l'osona, el callès oriental i el maresme”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (6):1-292. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Ferro, A.(1970).-”Sobre un reconocimiento espeleológico en Vilalleons (Barcelona)”. EspeleoSie (7):14-27. SIE-CE Àliga.
  • Localització de les cavitats, Núria i Arnau de la masia del Gili.