Cova del Batlle Vell

Petita cova d'interès arqueològic a Pontons (Alt Penedès)

Una boca de 2,5 metres d'amplada i 1,4 metres d'alçada, en forta rampa, dóna accés a una sala de 3 x 4 metres i una alçada de 2-2,5 metres. A la paret N, a 1 metre per sobre del nivell de la sala, hi ha una gatera que finalitza als 3,7 metres.
  • Municipi: Pontons
  • Comarca: Alt Penedès
  • Unitat: Alt Penedès, l'
  • Última revisió: 2015-01-15 14:46:24

Des del km 9 de la carretera BV-2122, dins del nucli de Pontons, cal seguir una pista que puja en direcció a l'ermita romànica de Sant Joan de la Muntanya i que cal seguir durant 1.200 metres i tot just passada la rasa de Pedrallisa, cal seguir a l'esquerra uns 60 metres fins a una vinya, on deixarem el cotxe. Des d'aquí seguirem un ampli camí que surt a la nostra dreta i baixa amb suau pendent. Recorreguts 150 metres hem de seguir un corriol que ens porta a la cova, oberta a nivell del sòl, i situada a uns 25 metres del camí, prop de les restes d'un corralot.

Cavitat de tipus sepulcral, coneguda de temps immemorials i que segons sembla havia estat feta servir d'amagatall durant la guerra civil, havent posat una paret de pedra seca que obturava la boca. Descoberta per Antoni Masanell (de Vilafranca del Penedès) que, junt amb altres aficionats, van començar a excavar-la l'agost del 1947, trobant materials lítics, ceràmics i de metall del neolític, a més de diferents restes humanes, molt barrejades i deteriorades, de les que tan sols es va poder estudiar un crani. El febrer del 1972 va ser visitada per membres de la SIE – CEA que van topografiar-la (topografia inèdita fins ara). Finalment, al març del 2014, membres de l'EC Gràcia i del GE Badalona actualitzen les dades de la cavitat.

topo 0: Cova del Batlle Vell
topo 1: Cova del Batlle Vell
topo 2: Cova del Batlle Vell

foto 0: Cova del Batlle Vell
foto 1: Cova del Batlle Vell

1. Ferrer, Albert (1953-54).- “ La cueva del Batlle-vell, de Pontons (Barcelona)”. Ampurias (15-16): 117-132. Museu d'Arqueologia de Catalunya.
  • Actualització de dades, fotografies i topografia recent extretes del blog: catalunyasubterranea.blogspot (de Jordi de Valles); apunt del 25-4-2014. Dades: J. de Valles i J. Cuenca