Avenc del Batlle Vell

Petit avenc de 6 m. de fondària a Pontons (Alt Penedès)

Una boca arrodonida d'1 metre de diàmetre dóna accés a un ressalt de 2 metres que ens porta dalt d'un con d'enderrocs. Per l'E podem baixar fins a una saleta que finalitza als 6 metres; i per l'O el con d'enderrocs dóna a una sala plena de blocs , alguns d'ells apilats per la mà de l'home. Per la dreta podem arribar al punt de màxima fondària de la cavitat i, poc abans, una estreta galeria ens porta a la saleta que hem mencionat en primer lloc. Seguint endavant arribem a la sala final de la cavitat, de 7,5 metres de llarg i una amplada màxima de 3 metres. A la part final de la sala hi ha una gatera impenetrable que sembla finalitzar als pocs metres. Al sostre de la sala hi ha una cúpula de 2,5 metres d'alçada.
  • Municipi: Pontons
  • Comarca: Alt Penedès
  • Unitat: Alt Penedès, l'
  • Última revisió: 2015-01-15 14:53:01

Des del km 9 de la carretera BV-2122, dins del nucli de Pontons, cal seguir una pista que puja en direcció a l'ermita romànica de Sant Joan de la Muntanya i que cal seguir durant 1.200 metres i tot just passada la rasa de Pedrallisa, cal seguir a l'esquerra uns 60 metres fins a una vinya, on deixarem el cotxe. Des d'aquí seguirem un ampli camí que surt a la nostra dreta i baixa amb suau pendent. Recorreguts 150 metres hem de seguir un corriol que ens porta a la cova del Batlle Vell, oberta a nivell del sòl, i situada a uns 25 metres del camí, prop de les restes d'un corralot. Des d'aquesta cova seguirem el camí avall uns 50 m, fins que trobarem a la dreta un ampli camí que seguirem 100 metres fins a trobar a la dreta un corriol gairebé imperceptible, on s'ha deixat una fita (UTM ED50 376539 - 4585520). Seguirem el corriol uns 50 metres, entre un atapeït bosc de pins. La boca, tapada amb branques per evitar la caiguda d'animals, és difícil de localitzar.

Sembla que coneguda des de temps remots per gent de la contrada, que fins i tot l'havien fet servir de refugi durant la guerra civil. Però la primera referència espeleològica la donen membres de la SIE – CEA que l'exploren i topografien el febrer del 1972 (la topografia havia restat inèdita fins ara).
Pràcticament perduda, membres de l'EC Gràcia i del GE Badalona poden localitzar-lo el març del 2014 gràcies a l'ajut d'en Pepe Cubillo, de la casa rural: Les Canyes (Pontons), confeccionant una fitxa definitiva.

topo 0: Avenc del Batlle Vell
topo 1: Avenc del Batlle Vell

foto 0: Avenc del Batlle Vell
foto 1: Avenc del Batlle Vell
foto 2: Avenc del Batlle Vell

• Actualització de dades, fotografies i topografia recent extretes del blog: catalunyasubterranea.blogspot (de Jordi de Valles); apunt del 25-4-2014. Dades: J. de Valles i J. Cuenca