Cova de Avenc del - Sant Salvador Ral

Avenc de 14 m. de fondària que s'uneix a la cova inferior (Pontons, Alt Penedès)

Es tracta d'una curta travessa que uneix les parts superior i inferior del cingle on es troba l'ermita de Sant Salvador.
Entrant per la boca superior (avenc del Ral) trobem un ressalt de 2 metres que podem baixar fàcilment. De seguida trobem l'inici d'un estret pou de 8 metres, estructurat en una diàclasi de 10 metres de llarg. A la base del pou ens trobem, per una banda, que la diàclasi continua més o menys planera, que finalitza als 6 m. Per l'altra banda, una forta rampa descendent amb algun pas estret, ens porta a la part més ampla de la cavitat (2 m.) i de sòl molt pla, fins a donar a l'exterior (cova de Sant Salvador), a l'inici d'una rampa que ens porta a la base del cingle.
  • Municipi: Pontons
  • Comarca: Alt Penedès
  • Unitat: Alt Penedès, l'
  • Última revisió: 2015-10-23 15:58:41

Del km 4,230 de la carretera BV-2122 (Torrelles de Foix-Pontons) surt un desviament a la dreta, direcció N, que ens portarà, després de 3 km, a la urbanització la Plana de les Torres. Prendrem el primer carrer a l'esquerra (carrer de la Gardènia. Un rètol indica Pontons) i girarem a la dreta (carrer del Pensament) i seguirem per un camí terrer que ens portarà a una masia voltada per una tanca. Deixarem la tanca a la nostra esquerra i seguirem poc més de 500 metres fins a trobar un desviament a la dreta que cal seguir fins a trobar un camp de vinyes. Seguirem 120 metres i deixarem el cotxe a una marcada corba a la dreta. Seguirem a peu uns 50 metres i girarem a l'esquerra (hi ha una fita), on agafarem un corriol que ens portarà a dalt d'un cingle, on trobarem l'entrada de l'avenc del Ral.
Per arribar a la cova de Sant Salvador seguirem un corriol paral·lel al cingle que porta direcció E i baixarem a peu de cingle fins a trobar l'ermita. La cova es troba uns 25 metres després de l'ermita. Es tracta d'una esquerda mig emmascarada per la vegetació.

La cova es coneix de temps immemorials i fou utilitzada com annexa a l'ermita de Sant Salvador (segle XIV). La primera exploració de l'avenc del Ral fou realitzada per l'ERE de l'Agrupació Excursionista de Catalunya, de Vilafranca del Penedès l'any 1958.

topo 0: Cova de  Avenc del - Sant Salvador Ral
topo 1: Cova de  Avenc del - Sant Salvador Ral

foto 0: Cova de  Avenc del - Sant Salvador Ral
foto 1: Cova de  Avenc del - Sant Salvador Ral
foto 2: Cova de  Avenc del - Sant Salvador Ral
foto 3: Cova de  Avenc del - Sant Salvador Ral
foto 4: Cova de  Avenc del - Sant Salvador Ral

1. Aymamí, G. (1990).- “Contribució al coneixement espeleològic de l'Alt Penedès (14ena. Nota)”. Excursionisme (184): 362-363. Unió Excursionista de Catalunya. Barcelona.
  1. Poyo, A. (1959).- “Exploraciones subterráneas en el Panadés”. Cordada (45): 11. Editada per J.Mª Armengou. Barcelona.
  • Actualització de dades, topografia i fotografies extretes del blog: cavitatsdecatalunya.blogspot (de Jordi de Valles). Apunt del 21-6-2014. Dades: J. Cuenca (GEB); J. Ferreres i J. de Valles (ECG)