Cova de Pedrafita

Cova de 42 metres de recorregut (el Montmell).

Traspassada la petita boca, es penetra en un conducte molt baix de sostre però que als pocs metres desemboca en una galeria de dimensions més còmodes per a la seva progressió, seguidament pren una inclinació cada cop més accentuada fins a assolir la cambra final, omplerta per una sèrie de grans blocs, per sota dels quals s'arriba a la cota de màxima penetració vertical; cap al NE d'aquesta saleta final, el sòl comença a pujar per a sortir de nou a la galeria superior.
Pel fet d'haver-hi fet el cau i jaç, algun toixó o altre mamífer, el pas estret ha quedat pràcticament taponat de terra, precisant-ne una completa desobstrucció (Observació feta per J. Pallisé i Ramon Sendra el maig 2015).
  • Municipi: Montmell, El
  • Comarca: Baix Penedès
  • Unitat: Montmell, el
  • Última revisió: 2015-06-02 04:12:15

Des de les cases de can Ferrer de la Cogullada (carretera TV-2444 des de Rodonyà) surt una pista en direcció SE, als 240 metres ens desviarem a la dreta per una pista que duu a uns camps de vinya, les travessarem fins arribar al torrent de Pedrafita, seguirem torrent avall uns 150 metres, on veurem a la dreta una petita casa que ens serveix de referència, cal passar un petit pontet i a pocs metres, uns 8 metres per sobre del vessant esquerre trobarem la cova.

Encara que és citat per Font i Sagué el 1897, per Faura i Sans el 1909 i per J. Ferraté el 1918, cap d'ells aporta dades sobre la cavitat.
El 1934 Ll. Porta publica al butlletí del CEC la topografia i una detallada descripció de la mateixa. La cavitat és coneguda d'antic pels habitants de la zona; s'hi han trobat restes arqueològiques.

topo 0: Cova de Pedrafita

foto 0: Cova de Pedrafita
foto 1: Cova de Pedrafita

1. Borràs, J.; Miñarro, J.M.; Talavera, F.(1978).-”l'Alt Camp, la Conca de Barberà, el Baix Penedès i el Tarragonès” Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol.2):1-246. Ed. Políglota. Barcelona.
  2. Porta, Ll.(1934).-”Recerques espeleològiques pel terme del Montmell. La cova de Pedrafita” Butlletí Centre Exc. Catalunya (471):312-314. Centre Excursionista Catalunya.
  • Correcció de coordenades, actualització de situació i fotografies facilitades per Joan Pallisé (GIEM, Montblanc).