Balma de Sant Llorenç

Es tracta d'una balma de 5 metres de recorregut a Sant Llorenç de Morunys

Es tracta d'una balma força gran, amb un pòrtic de 10 metres d'amplada per uns 4 metres en el punt més alt, però de tant sols 5 metres de fons. La planta és en pendent en direcció a la rasa de Torroella, amb un desnivell d'uns 5 metres.
  • Municipi: Sant Llorenç de Morunys
  • Última revisió: 2014-03-14 11:19:24

Des de Sant Llorenç de Morunys, seguirem la carretera LV-4241b en direcció a Coll de Jou, sortint del poble, a l'alçada del quilòmetre 30,120 trobem una corba a la dreta de 180º, pel costat esquerre surt una carretera en direcció al santuari de Lord, travessarem la muntanya a través d’una petita mina i sortirem en vista del tossal del Sòbol i la rasa de Torroella, a sota mateix. El camí segueix per la vessant esquerra de la rasa de Torroella, pel costat del cingle, fent ziga-zagues i cal anar amb precaució encara que sigui una carretera asfaltada, però estreta. Arribarem a un pal de la xarxa elèctrica, situat sobre un gran esperó, a la dreta d’una corba. La balma està situada a uns cinquanta metres per sota d’aquest gran esperó.
Deixarem el vehicle en un lloc adient i tornarem al punt citat anteriorment. Per acabar d’arribar-hi haurem de baixar pel lloc més fàcil, ja que no hi ha cap camí ni corriol que baixi directament o passi per allà sota. Uns metres abans d’arribar-hi, a la corba hi ha un gran rocam de gran rocs, sense vegetació. Baixarem amb molta precaució, ja que hi ha alguns rocs que no estan estabilitzats i encara poden rodolar costes avall. Al final del rocam encara trobarem deixalles d’un antic abocador incontrolat.
A partir d’aquí haurem de fer servir l’instint d’orientació al màxim per dirigir-nos en la direcció de sota l’esperó, per dintre la vegetació d’alzines, boixos, garrics, argelagues que ens aniran barrant el pas. Un cop ens anirem acostant a la paret ens serà més fàcil acabar d’arribar-hi.

La primera referència coneguda és de l'exploració realitzada per S. Codina i X. Borés (CE Solsonès), el 10 d'abril de 1993.

topo 0: Balma de Sant Llorenç

1. Codina, S, (2006).- “Balma de Sant Llorenç”. Corriol (140):12-13. CE Solsonès.