Balma del Fornó

Balma de 20 metres de recorregut a Guixers.

Es tracta d'una gran balma amb una planta de 20X8 metres i una alçada mitjana de metre i mig. És una de les balmes més grans i planes que hi ha a la comarca, amb una vista dominant sobre el torrent de Torroella i el santuari de Lord.
  • Municipi: Guixers
  • Última revisió: 2016-12-09 13:32:48

Està situada sobre una gran canal en forma d'embut, al vessant dret de la riera de Torroella, sobre els cingles de la cara N del Tossal de Sòbol. Encara que en diferents publicacions se l'ha situada en el municipi de Navès, en realitat està situada en el municipi de Guixers.
Partirem del revolt de font Fenarals a la carretera LV-4241b de Solsona a Coll de Jou. Seguirem l'antic camí ral de Solsona a Sant Llorenç de Morunys, que actualment està assenyalat amb el GR-7. Primer planejarem i després baixarem fins una collada, on deixarem aquest camí per anar resseguint tota la carena, en direcció al Tossal del Sòbol. En arribar on el camí inicia la pujada a la darrera elevació des de la qual es domina tot el planell del Sòbol, seguirem per l'esquerra (vessant de Torroella), i sobre el rocam veurem uns senyals amb pintura (verd i grog, dades de 1999). Deixarem la carena rocosa i després d'una curta marxa horitzontal, acabarem per endinsar-nos al bosc. Anirem perdent alçada alternant clarianes pedregoses i bosc. Cal posar atenció a no perdre els senyals, sobretot en cas de boira. Arribarem a un punt on el camí fa un marcat gir a la dreta, passant al cap de pocs metres per sobre d'unes lloses de pedra. En aquest punt, seguirem els senyals del mateix color, i fent una marxa quasi horitzontal i tot passant per un terreny rocós, en uns 200 metres arribarem a la balma.

S'ha fet servir per guardar bestiar i per aixopluc des de temps immemorial.

topo 0: Balma del Fornó

foto 0: Balma del Fornó

1. Codina, Salvador.(2001).-”Balma del Fornó”. Corriol (123):10-11. Centre Excursionista del Solsonès.
  2. Valles, Jordi de. (2009).-”Alt Urgell, Noguera, Pla d'Urgell, Segarra, Solsonès, Urgell” Catàleg Espeleològic de Catalunya (2):317. EC Gràcia/FCE.
  • Zermirez, coordenades i foto extretes de Wikiloc. Ruta Sant Cerni-Santuari de Lord-Grau de Solord. (es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=13530746)