Avencots dels Motllats de la Pona

Conjunt d'esquerdes de 1178 metres de recorregut als Motllats de la Pona, La Febró.

Es tracta d'un conjunt d'esquerdes produïdes al bascular el cingle nord-oriental dels Motllats de la Pona sobre el barranc de Mas del Panxo. Aquestes esquerdes segueixen una línia de fractura de direcció SE a NO i disposen de 6 entrades, encara que tan sols són factibles d'accedir-hi la número 1 (“Avenc del “Neng”), situada en l'extrem NO i la número 2 situada en l'extrem SE, tot i això mitjançat ràpel es pot accedir des de qualsevol punt de les esquerdes. La resta de boques donen a un bosc selvàtic i a cingleres de difícil superació.
El conjunt disposa d'una esquerda principal i d'una segona esquerda paral·lela que es van entrecreuant mitjançant esquerdes secundaries perpendiculars a les anteriors, tot aquest conjunt té un recorregut de 1009,76 metres mentre que el punt més baix es troba a – 44,61 metres.
Just per sobre de la boca número 2, trobem una altra esquerda paral·lela a les anteriors amb tres ramificacions i que forma part del conjunt, però tal com passa en altres grans esquerdes properes similars a aquesta, no arriba a connectar físicament amb la resta d'esquerdes. Aquest darrer tram té un recorregut de 168,50 metres, amb la qual cosa el conjunt totalitza un recorregut de 1178,26 metres.
  • Municipi: Febró, La
  • Comarca: Baix Camp

A l'alçada del quilòmetre 22 de la carretera T-704 (Vilaplana a la Febró) i a 180 metres de la cruïlla amb la carretera TV-7092 (desviament a l'Alforja), surt una pista del costat N de la carretera que es dirigeix als avencs de la Febró, quan arribem al coll de l'Agustens trobarem el GR-7 a l'esquerra de la pista que es dirigeix a l'Arbolí, seguirem aquesta pista fins passar per sota d'una línia elèctrica, 225 metres més endavant trobarem una desviació a la dreta i des d'aquí seguirem durant 360 metres fins que aquesta acaba en una clariana al mig del bosc, a partir d'aquest punt seguirem pel mig del bosc en direcció E durant 95 metres, fent cap a un corriol que està just a tocar de l'esvoranc de l'esquerda.
Si seguim el corriol paral·lel a l'esquerda en direcció SE, aquest quan acaba l'esquerda comença a baixar, trobant a l'esquerra dues esquerdes secundaries i una mica més avall d'aquestes i també a l'esquerra però a peu pla, l'accés a la boca número 2. Si per contra seguim el corriol en direcció NO, quan deixem de veure l'estimball de l'esquerda, trobem un corriol que baixa en fort pendent pel mig del bosc i que mena a la boca nº 1 (Avenc del “Neng”).
Les coordenades corresponen a l'entrada nº 2.

Citades per J. Ferraté el 1918, aquest conjunt d'esquerdes mai ningú li havia donat massa importància. Localitzades per membres del GIEM - Club Excursionista de Montblanc, l'exploren i topografien el setembre del 1999.

topo 0: Avencots dels Motllats de la Pona

foto 0: Avencots dels Motllats de la Pona
foto 1: Avencots dels Motllats de la Pona
foto 2: Avencots dels Motllats de la Pona
foto 3: Avencots dels Motllats de la Pona
foto 4: Avencots dels Motllats de la Pona
foto 5: Avencots dels Motllats de la Pona

1. Borrás, J.; Miñarro, J.M.; Talavera, F.(1984).-”El Baix Camp, el Priorat i la Ribera d'Ebre” Catàleg Espeleològic de Catalunya (Vol 7):1-283. Ed políglota. Barcelona.
  2. Sendra, Ramon.(1999).-”Últimas exploraciones”. Subterránea (12):8-9. Federación Española de Espeleología. Barcelona.
  • Altres dades inèdites facilitades per Ramon Sendra (GIEM) el 1999.