Avenc Gran de Cabrera

Interessant avenc de 21 metres de fondària a la Costa de Cabrera (Mont-ral).

La cavitat disposa de 9 boques, per cinc d'elles s'hi pot accedir sense material, en una altra és necessària una corda i les altres tres estan penjades a la cinglera.
Accedint per la boca superior, una sèrie de ressalts entre blocs ens porten a una àmplia galeria, abans d'arribar a la base, trobem un pas baix d'un parell de metres que ens porta a una galeria on trobem un encreuament, a l'esquerra una galeria en rampa ens porta a l'exterior per un ampli pòrtic. Situats de nou a l'encreuament anterior, si seguim recte trobarem un petit ressalt on la galeria segueix fins sortir a la paret del cingle; des de la base del ressalt anterior, una galeria inferior ens porta fins una altra sortida al cingle uns 4 metres per sota de l'anterior. Situats de nou a l'encreuament esmentat anterior-ment, un parell de metres més endavant a la dreta trobem una estreta galeria amb una sèrie de passos remuntants que ens porten a la base d'un ampli pou de poc més de dos metres d'alçada que dóna a l'exterior, per un costat de la base d'aquest pou, accedim per un petit ressalt a una galeria que ens porta fins una finestra que s'aboca al cingle dintre d'una gran esquerda paral·lela a la cinglera, just davant de les dues sortides citades anterior-ment que donen al cingle. Sortint per l'ampli pou abans esmentat, ens dirigirem a l'Oest per l'exterior, on trobem una canal que baixa en direcció N, de seguida trobarem a la dreta una àmplia boca on cal instal·lar una corda per baixar, si seguim per la canal, baixarem un petit ressalt on a la base trobarem un estret conducte de 5 metres que ens porta fins una àmplia galeria on trobem a l'esquerra l'accés de la boca abans esmentada, mentre que al final de la galeria a l'esquerra trobem l'enllaç amb els accessos superiors detallats en les línies precedents. Si des del punt anterior de la galeria ens dirigim a l'esquerra, al final d'aquesta caldrà remuntar 2 metres on a tocar de la paret hi ha un estret pas semi vertical que baixa fins una saleta on hi ha un pou, aquest és pot evitar per un pas lateral entre blocs que baixa fins la base del pou, en aquest punt, pel costat S la galeria segueix fins a fer-se impracticable, mentre que per la part N, és pot seguir baixant per unes rampes pedregoses fins a la cota final a-21 metres.
Situats de nou a la galeria principal, anirem fins el final per la dreta, on remuntem fàcilment fins trobar l'accés abans esmentat que bé de la boca superior i que porta a la sortida del cingle. En aquest punt caldrà remuntar 2 metres per la banda dreta per accedir a una estreta galeria que va a parar a un pou de 6,30 metres que va a parar a la galeria principal. Passant per sobre d'aquest pou la galeria gira i s'estreny, anant a sortir a la base d'un pou d'1,70 metres que ens duu a l'exterior per una altra boca. Situats de nou a la base del pou de sortida, baixem un ressalt on trobem una curta galeria que acaba tancant-se.
El recorregut total de la cavitat és de 129 metres amb un desnivell de -21 metres.

• Municipi: Mont-ral
  • Comarca: Alt Camp
  • Última revisió: 2018-11-18 09:24:00

Anant per la carretera d'Alcover a Capafonts (TV 7041), abans d'arribar a Mont-ral i pocs metres abans d'arribar al Km. 10, surt una pista asfaltada al principi, que travessa el Pla de les Perdius. Arribarem a una cruïlla on girarem a la dreta en direcció a la pedrera de Pejan (actualment abandonada) i al refugi de la Cabrera. En arribar a l'alçada de la pedrera la pista fa un marcat gir a la dreta seguit d'un altre a l'esquerra, seguirem endavant fins arribar al següent gir a la dreta, en aquest punt deixarem el vehicle i tornarem uns metres enrere per poder baixar fins un camí que passa entre la pista i el con residual de la pedrera, seguirem el camí en direcció N, fins trobar un corriol a la dreta que en pocs metres entre mig del bosc ens portarà fins la boca d'un petit avenc, uns metres més endavant arribarem a una zona rocallosa on es troben les diverses boques de la cavitat.

Localitzat per Juli Serrano (SIE-CEA) el Setembre de 2018, el mateix més és fa una primera exploració superficial i el 27 de setembre s'explora i topografia, és torna el 12 de novembre per topografiar una cavitat propera que finalment resulta que acaba comunicant amb l'avenc Gran de Cabrera per un nou accés.
El nom utilitzat per denominar la cavitat, s'ha adoptat a partir de la toponímia de la zona.

topo 0: Avenc Gran de Cabrera

foto 13: Avenc Gran de Cabrera
foto 14: Avenc Gran de Cabrera
foto 15: Avenc Gran de Cabrera

• Dades inèdites, topografia, coordenades, situació i fotografies, facilitades per Juli Serrano (SIE-CEA) i Francesc Rubinat (ERE-CEC).