Avenc del Tortosí

Petit avenc de 18 m. de fondària a la Serra de l'Obac

Per una boca partida en dos per un bloc encastat, es penetra en un pou de 16 metres de profunditat, on gairebé a la meitat del seu descens es troba un altre bloc encastat entre les parets de la diàclasi. A la seva base, i en direcció S, es pot seguir un petit conducte en rampa que acaba als pocs metres i on s'assoleix el punt de màxima fondària. Pels dos extrems del fons del pou encara es poden superar sengles ressalts ascendents que permeten guanyar alçada per les zones més estretes de la diàclasi. El procés litogènic és prou abundant.
  • Municipi: Mura
  • Comarca: Bages
  • Unitat: Obac, Serra de l'
  • Última revisió: 2012-11-17 12:42:57

Des de la casa de la Mata, vora el coll d'Estenalles, cal prendre el camí en direcció SO fins el coll de Garganta. Des d'aquí, en direcció N, surt un camí que aviat ens porta a la Font Freda i continua resseguint tot el vessant esquerre del torrent del mateix nom. S'arriba a una bifurcació i cal seguir pel de l'esquerra (el de la dreta se'n va cap al fons del torrent), abans de creuar el torrent de la Castanyera trobarem, a l'esquerra del camí, l'Avenc del Tortosí.

No sabem ni qui ni quan es va fer la primera exploració. La notícia més antiga que tenim és la visita per membres del GES-CMB el juny del 1954.
L'any 1970 components de l'Espeleo Club de Sabadell van fer l'única topografia que coneixem.

topo 0: Avenc del Tortosí

foto 0: Avenc del Tortosí
foto 1: Avenc del Tortosí

Comas, M. (1970).- “Arxiu espeleològic de l'Espeleo-Club Sabadell: Avenc del Tortosí”. Espeleo Club (1): 10-11. ECS de la Unió Excursionista de Sabadell.