Avenc de la Brega

Avenc de 52 m. de fondària a la Serra de l'Obac

Una boca circular de poc més d'un metre de diàmetre comunica amb un únic pou, estret els primers metres, de 52 metres de profunditat. Al llarg del seu recorregut presenta una amplada màxima d'uns 2 metres i la megàclasi que genera la cavitat en pocs punts va poc més enllà dels 5 metres de llargària. La base del pou és el clàssic con d'enderrocs de materials clàstics de petites dimensions.
  • Municipi: Mura
  • Comarca: Bages
  • Unitat: Obac, Serra de l'
  • Última revisió: 2012-11-17 12:42:57

Des de la casa de la Mata, vora el coll d'Estenalles, cal prendre el camí en direcció SO fins el coll de Garganta. Des d'aquí, en direcció N, surt un camí que aviat ens porta a la Font Freda i continua resseguint tot el vessant esquerre del torrent del mateix nom. S'arriba a una bifurcació i cal seguir pel de l'esquerra (el de la dreta se'n va cap al fons del torrent), abans de creuar el torrent de la Castanyera trobarem l'Avenc del Tortosí i seguint el caminoi, un cop passat l'esmentat torrent, hi ha un pla del que surt un corriol a l'esquerra que en pocs metres ens porta a l'Avenc de la Brega. Encara es conserva un dels antics cartells de senyalització d'avencs i on indica la possible presència de gasos.

No sabem ni qui ni quan es va fer la primera exploració. La notícia més antiga que tenim és la visita per membres del GES-CMB el juny del 1954 i el van topografiar.
L'any 1970 components de l'Espeleo Club de Sabadell van fer una nova topografia calculant 3 metres més de fondària (55 m.) que a la feta pel GES (52 m.)

topo 0: Avenc de la Brega

foto 0: Avenc de la Brega

1. Andrés, O. (1964).- “ Karstificación en conglomerados. Su estudio en el macizo de St. Llorenç del Munt – Serra de l'Obac (Barcelona)”. Geo y Bio Karst (2): 9-16. Ed. J.Mª Armengou. Barcelona.
  1. Comas, M. (1970).- “Arxiu espeleològic de l'Espeleo-Club Sabadell: Avenc de la Brega”. Espeleo Club (1): 8-9. ECS de la Unió Excursionista de Sabadell.