Avenc del Sot del Muronell

Avenc de 22 m. de fondària a Castellar del Vallès

L'avenc consta d'un únic pou, un xic inclinat els primers 15 metres fins a fer-se vertical als darrers 5 metres. La boca de 2,3 x 1,8 metres és molt terrosa (amb el que assegura una pluja de sorra i pedres al visitant), i el primer tram del pou es va estrenyent quedant en forma d'esquerda de 2 x 0,7 metres d'amplada a la part mitja. A – 10 hi trobem una galeria de direcció S30O que es fa impracticable als 3 metres de recorregut. Seguim davallant i a – 15 una grossa llastra mig despresa estreny el pou quedant-hi encaixats un parell de blocs. Passada la llastra el pou es fa més vertical i més ample fins assolir la seva base.
La planta del pou és formada per una galeria de 12 metres de recorregut amb molt de pendent cap al S, on arribem a la màxima fondària de l'avenc. Al N d'aquesta galeria, tot remuntant la rampa que es va estrenyent fins a 0,4 metres, hi trobem una xemeneia de 4 metres d'alçada. Cap al S la galeria és més ampla, de gairebé 2 metres, i també té una xemeneia que remunta 9 metres i es troba força concrecionada.
La cavitat es troba estructurada sobre una diàclasi N10E i una altra de direcció N30E, és a dir dins del sistema de fracturació principal del massís.
Entre les cotes – 12 i – 15 s'hi troben una sèrie d'estrats de gresos que, afectats per les dues diàclasis, han provocat el despreniment de la llastra a mig pou.
Actualment les infiltracions es produeixen per dos punts; un a la xemeneia de 9 metres, i l'altre en el pou al nivell de la llastra; en ambdós casos s'han originat unes concrecions, força blanques a l'inici però ja més terroses al nivell de la planta. Només en èpoques de grans plujes s'arriba a inundar mig metre el fons de l'avenc.
  • Municipi: Castellar del Vallès
  • Comarca: Vallès Occidental
  • Unitat: Sant Llorenç del Munt

Al vessant dret del Sot del Muronell (a l'ICC, Sot del Sabater), a poca distància del llit del torrent.
Per arribar-hi cal agafar la pista que surt a l'esquerra prop del km. 12 de la carretera B-124, anant de Castellar del Vallès a Sant Llorenç Savall, just passat el pont del torrent del Sot de la Carda. La pista creua el torrent i segueix per la seva riba dreta. A mig quilòmetre, i d'on parteix una nova pista al vessant del Pujol, trobem un replà, lloc adient per deixar-hi el vehicle. La pista segueix en la mateixa direcció del torrent i torna a creuar, sortint una segona pista a mà dreta que és la que porta als avencs de la Tica i dels Peps, i que no hem de seguir, cal no deixar la pista principal prop del torrent i tampoc hem de seguir una nova pista a mà dreta que en portaria a l'avenc de la Pala. La pista principal creua de nou el torrent i gira cap a l'esquerra en direcció al Solei del Muronell, on ens duria als avencs del Muronell, del Lledoner i del Sot de la Carda, que tampoc hem de seguir. Haurem de prendre una nova pista que surt a la dreta, menys fressada, i que s'enfila al Sot del Muronell. Caldrà seguir-la uns 650 metres, cada cop més emboscada, fins a un revolt molt marcat a la dreta que creua el torrent.
A uns 20 metres abans del revolt s'entreveu l'inici d'un camí que remunta el marge. Hem d'intentar seguir aquest camí que guanya alçada en diagonal per l'obaga del Muronell, en mig d'una autèntica embardissada. S'ha d'aconseguir avançar uns 60 metres en direcció O i 20 metres de desnivell per sobre del torrent i arribem a un petit rocater amb un torrent secundari a 5 metres del qual s'hi troba l'avenc.

Desconeixem quan es va explorar per primer cop la cavitat. Al catàleg de Sant Llorenç – Obac, d'en F.Termes (1951) no hi consta. Tenim constància d'una exploració l'abril del 1958 per part de membres del GES-CMB, que molt possiblement fou la primera. Anys més tard ja sortia situat als mapes de l'Editorial Alpina. Cavitat poc freqüentada degut a la seva difícil localització.

topo 0: Avenc del Sot del Muronell

foto 0: Avenc del Sot del Muronell
foto 1: Avenc del Sot del Muronell
foto 2: Avenc del Sot del Muronell
foto 3: Avenc del Sot del Muronell

1. GES-CMB (1974).- Catálogo espeleológico de la provincia de Barcelona. 198 pp. Club Montañés Barcelonés /Diputación Provincial de Barcelona.
  1. Puig,M; Badiella,E. (1989).- “L'avenc del Sot del Muronell” Arxiu del Centre Excursionista de Terrassa (59-62): 441-443. CE Terrassa.
  • fotos 'JNC' facilitades per Jordi Navarro, (Centre Excursionista de Castellar del Vallès).