Avenc de les Pedreres

Avenc de 10 metres de fondària a Gualba.

De l'obertura, per un estret corredor descendent entre plans d'estratificació, s'arriba a la base d'un pou campaniforme engendrat per l'acció erosiva de l'aigua en conducció lliure sobre una diàclasi principal de direcció N-S. Al fons d'aquest tram d'entrada, es desenvolupen una sèrie de petites cambres laterals de sostre molt baix.
  • Municipi: Gualba
    Coleòpters
    • Speonomus (Parvospeonomus) canyellesi Lagar 1974
  • Última revisió: 2018-06-16 11:05:41

A la carretera BV-5115 en direcció a Gualba i poc abans del quilòmetre 5, trobem una rotonda de la que sortirem per l'esquerra (2ª sortida), seguirem la carretera que aviat deixa d'estar asfaltada, fins trobar la cruïlla amb la carretera que va a Campins, seguirem de front per la pista (a partir d'aquest punt està prohibida la circulació de vehicles), seguint la pista principal arribem a una pedrera, la pista fa un fort revolt i segueix remuntant en direcció a les pedreres de l'Americano, poc abans d'arribar-hi trobem una cruïlla, la cavitat es troba a l'esquerra de la pista poc abans d'arribar a la cruïlla.

Localitzat per Joan Sabaté l'octubre de 1972. Explorat per ell mateix i altres companys de la la SIRE- UEC Gràcia els dies 4 i 17 de febrer de 1973. Hi van tornar el dia 11 de març del mateix any per fer la topografia.
Sembla ser que a les galeries inferiors, els exploradors van tenir problemes d'hipòxia.
Cal permís previ per visitar aquestes instal·lacions. Creiem que difícilment s'aconseguiran noves autoritzacions per motius de seguretat que l'empresa documenta fefaent-ment. Per això, aquest apunt, no constitueix una recomanació de visita, abans al contrari és una constatació de la dificultat pràctica d'exploració de les cavitats subterrànies documentades, i la necessitat d'acordar prèviament amb AYMAR qualsevol intervenció.

topo 0: Avenc de les Pedreres

foto 0: Avenc de les Pedreres
foto 1: Avenc de les Pedreres
foto 2: Avenc de les Pedreres
foto 3: Avenc de les Pedreres

1. Borràs, J.; Miñarro, J.M.;Talavera, F.;(1982).-”el baix empordà, el gironès, la selva, l'osona, el vallès oriental i el maresme”. Catàleg Espeleològic de Catalunya (vol.6):267-269. Edit. Políglota. Barcelona.
  2. Lagar, A.; Cañellas, J.; Torrella, J.(1974).-”El avenc de les Pedreres”. Senderos (184):26-29. UEC. Barcelona
  • Fitxa actualitzada el juny de 2018. Dades i fotografies extretes de (espeleodijous.cat) post del dia 09-11-2017.