Avenc de la Mola de la Torre

Avenc de 17 metres de fondària amb una gran boca a Ulldecona.

Una gran boca de 6x4,5 metres dóna accés a un pou aeri d'uns 8 metres, a la base d'aquest s'inicia una galeria amb una forta inclinació i el terra ple de blocs, que fineix a la cota -17 metres.
  • Municipi: Ulldecona
  • Comarca: Montsià
  • Unitat: Montsià, el - Godall
  • Última revisió: 2020-12-30 07:21:51

Des d'Ulldecona ens dirigirem a Tortosa per la carretera T-331, en arribar al quilòmetre 2,8 ens desviarem a l'esquerra per una pista asfaltada fin al final d'aquesta, aquí girarem a la l'esquerra i seguirem la pista durant 265 metres en que aparcarem el vehicle davant la casa “Pepita del Oro”, llavors tornarem enrere 135 metres per la pista que hem vingut, i ens desviarem per un camí a l'esquerra que va remuntant recte pel costat dels camps de conreu, al final d'aquest, després d'haver recorregut uns 300 metres trobarem a l'esquerra un gran bloc fent de fita, seguirem planejant a l'esquerra seguint les fites i al cap de 160 metres arribarem a l'avenc. A la capçalera trobem un parabolt del 10 sense Xapa, i a l'inici de l'aeri un altre parabolt amb xapa.

Malgrat la gran boca de l'avenc, que es veu perfectament en l'ortofoto de l'ICGC, mai ha estat citat ni catalogat espeleològicament, encara que a nivell local ha estat conegut des de fa força temps, sobre tot pels caçadors.
Va estar explorat per primer cop a principis del 2020 per David Tomàs Millan, d'Ulldecona, que la va citar amb el nom de qui li va indicar la seva existència, la darrera exploració la va realitzar el juny del 2020, publicant una breu nota amb algunes fotos en la xarxa social de Facebook, informant que la cavitat no tenia continuació.
L'equip d'Espeleoíndex contactà amb Agustí Barceló, d' Ulldecona, que coneixia la cavitat i que ja ha col·laborat altres cops amb Espeleoíndex, aquest ens acompanya fins la cavitat el Juliol de 2020, posteriorment en David Tomàs ens envià les dades i topografia de la cavitat, el desnivell d'aquesta el trobem un tant exagerat, és possible que les mesures hagin estat agafades des del llavi superior de la cavitat.

topo 0: Avenc de la Mola de la Torre

foto 8: Avenc de la Mola de la Torre
foto 9: Avenc de la Mola de la Torre
foto 10: Avenc de la Mola de la Torre

• Situació, coordenades i foto boca, facilitat per Agustí Barceló, d'Ulldecona.
  • Dades, topografia i fotografies facilitades per Juli Serrano (SIE-CEA) i Francesc Rubinat (ERE-CEC).